14 juli.
Uit
blog.seniorennet.be
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
14 juli,
Franse nationale feestdag.
Quatorze juillet, nationale
feestdag, 14 juli, dag van de Parijse revolutie die de nationale feestdag van
Frankrijk is geworden, is een mengeling van plechtigheid (militaire parades) en
feestelijkheid (openbaar bal en vuurwerk). De bestorming van de Bastille op 14
juli 1789 wordt in Frankrijk al meer dan een eeuw herdacht.
14 of 15
juli, H. Bonaventura: ‘een
goed lot, een goede toekomst,’ vgl. Bonifatius.
Eigenlijk heette
hij Giovanni di Fidenza, was een beroemd godgeleerde. Hij werd geboren in 1221
te Bagnarea op het grondgebied van Florence. Van 1236 tot 1243 studeerde hij
theologie aan de universiteit van Parijs. Ten gevolge van een belofte van zijn
moeder werd hij Franciscaner monnik, 1240, en verkreeg zo de naam Bonaventura.
Dat omdat hij als kind doodziek was en door Franciscus van Assisi genezen werd
die daarop uitriep O buona ventura!, O goede toekomst!. Minstens vanaf die tijd
moet hij colleges gevolgd hebben van zijn medebroeder Alexander van Hales. Hij
doceerde in Parijs van 1248 tot 1255 in de rang van sententiarius, docent over
de Libri Sententiarum van Pertus Lombardus. Dit was een opvallend lage rang
voor iemand van zijn formaat. In 1253 werd hij hoogleraar in de theologie te
Parijs, verwierf door zijn wijsheid de naam van ‘docter seraphicus’, ‘engelachtige
leraar,’ en kwam in 1265 als generaal aan het hoofd te staan van zijn orde. Hij
reorganiseerde de orde onder andere door studie tot een vast element te maken.
Hij schreef in die hoedanigheid het officiële heiligenleven van Franciscus van
Assisi, de stichter van de Franciscanen. Zelf wordt Bonaventura vaak als tweede
stichter van zijn orde gezien. Zijn werken hebben een duidelijke mystieke
inslag en zijn middeleeuwse bijnaam luidde daarom doctor passionis, ‘doctor
van het lijden.’ Behalve zijn commentaar op Petrus Lombardus zijn vooral zijn Itinerarium
mentis ad Deum en het Breviloquium bekend. Door paus Gregorius X tot kardinaal en tot
bisschop van Albano benoemd en woonde als diens legaat de Kerkvergaderingen bij
te Lyon. Hij overleed aldaar op de 14de juli 1274 aan de gevolgen
van zijn strenge onthouding.
Door Sixtus IV
werd hij onder de heiligen opgenomen en is de beschermheilige geworden van
Lyon. Organisator van de Franciscaner orde, kardinaal, bekend mysticus.
Hij wordt
afgebeeld als theoloog of monnik in Franciscaner habijt, soms als kardinaal met
ergens de kardinaalshoed en soms aan een boomtak omdat de boodschappers hem de
hoed kwamen brengen als teken van zijn benoeming, maar dat hij die gewoon aan
een tak hing en verder werkte in de tuin. Attributen zijn verder; boek,
inktpot, ganzenveer, kruis, rozenkrans. Schutspatroon van arbeiders, theologen
en kinderen omdat hij als kind genezen werd door H. Franciscus.
14 juli, H.
Marcellinus of Marchelmus van Deventer, (Marchelm, Marculphus, Marculf, Marcello di Deventer of Marculphus)
Latijns van Marcus, van Mars, de oorlogsgod. Al bij de Romeinen bestond een
familie Marcelli, bijvoorbeeld. Marcus Claudius Marcellus was generaal tijdens
de tweede Punische oorlog in de 3de eeuw v. Chr. Het was eveneens
een naam van de neef van keizer Augustus.
Marcellinus was
een Angelsaks die in zijn jeugd
door de heilige bisschop Willibrordus in goede en heilige zeden te Utrecht werd
opgevoed. Toen hij dat voltooide is hij naar Rome gegaan. in die tijd bevond
zich daar Gregorius die Bonifatius op zijn derde reis was gevolgd. Gregorius heeft nadat hij verschillende
heilige boeken verzameld had heeft hem met toestemming van Bonifatius en nog
een andere Engelse jongeman, Markwinus, mee naar Utrecht genomen om die als
zijn leerlingen te houden. In die tijd was Ludgerus gewoon in de plaats van
Gregorius de studenten te laten studeren en psalmenzangen ՠs nachts te zingen is
hem Gregorius in een droom gekomen en zei tot hem dat hij zijn kleren in drie
hopen moest gooien wat later verklaard werd dat die drie hopen betekenen het
bewind over drie volkeren die ge als herder hebt te voeren en dat Gregorius
twee gezellen had meegenomen voor de andere twee. Toen Gregorius door
drievoudige vermaning van de Heer was aangespoord om aan het volk dat op de
Franse en Saksische grenzen aan de rivier IJsel wonende het evangelie te
verkondigen stuurde hij Liaswinus en ook Marchelmus. Hij zou in Oldenzaal,
Oldenzeel, overleden zijn, omstreeks 775, maar naar Deventer overgebracht.
Zijn relikwieën
worden, tezamen met die van Sint Lebuinus en de heilige bisschop Radbodus te
Deventer in een zilveren schrijn bewaard, zie 12 november..
Apostel van
Twente. Hij wordt wel als monnik afgebeeld, meestal als priester met kazuifel.
Soms houdt hij een boek en een ganzenveer in de hand. Aan zijn voet zitten
enkele zieken omdat hij enkele zieken 2 melaatsen zou hebben genezen voor een
kloosterpoort te Utrecht. Vaak wordt hij al prekende voorgesteld met een open
boek in de hand.
Marcellinus
schijnt vooral in Oldenzaal en Coevorden te hebben gewerkt. Bij de inval van de
Saksen ging hij terug naar Utrecht, waar hij bewaker van de Sint Salvator-kerk
werd.
14 juli, H.
Vincentius Madelgarius,
(Vincent Mauger, Madelgaar, ook van Soignies en van Zoningen) De tweede naam is
zijn oorspronkelijke Germaanse naam: Latijn werkwoord vincere: ‘overwinnen,’
dus de overwinnaar. Naam van verschillende heiligen.
Vincentius is
geboren als Madelgarius uit een aanzienlijk Frankisch geslacht, Merovingers,
rond 607 te Strpy. Hij werd graaf van Henegouwen en trouwde rond 635 met H.
Waltrudis van Bergen. Ze kregen vier kinderen die een voorbeeldige christelijke
opvoeding kregen. Hij en zijn echtgenote met hun vier kinderen werden later
heilige verklaard, H. Landricus van Zinnik werd bisschop te Meaux, H.
Dentelinus overleed op 7jarige leeftijd, H. Adeltrudis en H. Madelberta werden
abdis in Maubenge. Toen die kinderen volwassen waren besloten ze om zich uit de
wereld terug te trekken en ontbonden ze hun huwelijk, zij werd abdis in Bergen,
Mons. Hij stichtte in 642 de abdij Haumont aan de Samber en nam de naam
Vincentius aan, daar kende het klooster zoծ grote toeloop dat hij het rustiger
aan wilde doen en zich terugtrok op zijn landgoed Zinnik waar hij een abdij
stichtte en daar op 14 juli 677 overleed en begraven werd.
Hij wordt
afgebeeld in adellijke kleren en meestal met zijn 2 zoons, ook wel als abt met
een kerkmodel in de hand. Wordt aangeroepen tegen zenuwpijnen.
14 juli, H. Ragenufla
van Incourt (Ragenofle, Reginulfa,
Reginufla, Raynoffre of Reinolfa, ook
van Brabant, België of van Leuven).
Volgens de
legende werd zij ten tijde van koning Dagobert uit adellijke ouders geboren in
het plaatsje Brumvaz. Van jongs af aan wijdde zij zich aan werken van
christelijke naastenliefde en had zich voorgenomen maagd te blijven omwille van
Christus, net als haar grote voorbeelden Aldegondis van Maubeuge en Geertruida
van Nijvel, familie van haar. Nadat ze door haar ouders aan een edelman was
beloofd, Ebronus, stelden haar ouders een datum vast waarop de plechtigheid zou
plaatsvinden. Maar zij ontvluchtte met een dienares het ouderlijk huis en ging
in de bossen wonen, niet ver van Incourt. Daar is zij niet lang daarna
overleden in ellendige omstandigheden. Haar ouders vonden haar lichaam en deden
boete. Op de plaats waar zij woonde ontspringt een bron; vereersters komen er
water putten om koortsen af te weren.
Ze
wordt afgebeeld als jonge vrouw in adellijke kleren, in de hand een witte lelie
als symbool van maagdelijkheid en bij haar voeten de bron.
Hun bloem is de
Amerikaanse wolfsboon, Lupines perennis.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/
en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/