15 oktober.
Klik hier voor
inleiding heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of
tijdsbepaling, weerspreuken, bloemen.
15
oktober, H. Theresia van Avila, (Teresa de
Jesus, Theresia de Grote): verschillende
etymologien, mogelijk van Grieks theros: ‘warmte, zomer of oogst,’ therizein: ‘oogsten,’
ook met Grieks theraein: ‘jagenլ,’dus de jageres. Verder als bewoonster van het
eiland Thira (Santorin) of bewoonster van Therasia.
Theresia
de Jesu werd op de 12de maart 1515 geboren te Avila als Teresa
de Cepeda y Ahumada. Haar vader was de edelman Don Alonso Sanchez de Cepeda en
Dna Beatriz de Ahumada, gedwongen bekeerde Joden. Op 2 november 1535 trad ze
toe tot de Karmelietenorde in het klooster van de menswording (La Encarnacin)
te Avila. Ze werd ingekleed in 1536 en legde haar geloften af op 3 november
1537. Ze moest het klooster echter in 1538 al weer verlaten omdat ze ziek werd
en werd naar een genezeres in Becedas gestuurd. Door een boek dat ze las toen
ze daar verbleef, kreeg ze haar eerste mystieke genaden. De behandeling in
Becedas had geen effect en in 1539 werd Theresia doodziek terug naar Avila
gebracht. Nadat ze op de feestdag van Maria tenhemelopneming gebiecht had,
raakte ze in de toestand van schijndood. In die toestand werd ze terug naar het
klooster gebracht, ze bleef zo gedurende drie jaar. In 1542 genas ze
uiteindelijk zonder aanwijsbare natuurlijke oorzaak. Zelf schreef ze haar
genezing toe aan de heilige Jozef, de bruidegom van de maagd Maria en de
voedstervader van Jezus Christus. Ze zou de rest van haar leven een grote devotie
voor deze heilige behouden (haar eerst gestichte klooster zou onder zijn
bescherming worden gesteld). Na haar genezing maakte Theresia een periode van
geestelijke dorheid door, die gevolgd werd door een tijd van bijzondere
genaden. Zo verscheen haar in 1556 Jezus om zich met haar mystiek te verloven.
In deze tijd van innig contact met God raakte ze ervan overtuigd dat ze de orde
van de karmelietessen waartoe ze behoorde moest hervormen. Deze orde was
namelijk, zoals zoveel orden op een bepaald moment van hun geschiedenis hadden
meegemaakt, verslapt in de naleving van haar kloosterregel. Ze werkte vooral
voor de hervorming van de orde waarbij ze veel zware tegenstand ondervond. Ze
stichtte meer dan 30 nieuwe kloosters. Met hulp van Petrus van Alcantara en Johannes
van het kruis stichtte ze in 1562 de dochterorde van de ongeschoeide
Karmelietessen en voerde het observantisme in, het strengere naleven van de
kloosterregels.
Ze
wordt ‘doctrix mystica,’ genoemd, Ԥe lerares van de mystiek. Door haar
geschriften behoort ze tot de grote mystici. Ze oefende daarmee ook grote
invloed uit op de Spaanse literatuurtaal. Van haar geschriften zijn haar ‘innerlijke
Burcht,’ de Weg van Volmaaktheid en haar ‘Hooglied het meest beroemd. Ze
behoren tot de hoogtepunten van de Spaanse literatuur. Op dat gebied werd zij
in haar tijd alleen overtroffen door haar naaste medewerker en medemysticus, de
heilige Johannes van het Kruis, die de Theresiaanse hervorming voor de
mannelijke tak van de karmelieten ter hand nam. Haar verering verspreidde zich
zeer snel doordat ze door veel kunstenaars werd afgebeeld als Rubens, Velasquez
en Murillo. Die richtten zich naar een portret dat bij haar leven gemaakt werd
door de beroemde karmeliet Joannes a Miseria. De doorboring van haar hart met
een vurige pijl van liefde en haar mystieke huwelijk zijn wereldberoemd
geworden, onder andere door een zeer vlammend barok beeldhouwwerk van Bernini
in de Santa Maria della Vitoria te Rome (1644-1647).Overleden de 4de
oktober 1582 in het klooster Alba de Liste in Oud Castilië waar haar hart nog
steeds wordt bewaard. Ze is door paus Paulus V zalig en heilig verklaard door
paus Gregorius XV op 12 maart 1622.
Ze
wordt in de kleding van de orde vaak zittend of knielend afgebeeld en meestal
in gebed of extase. Haar attributen zijn een boek, soms met een kroon naar haar
afkomst, ganzenveer en een duif op haar schouder die de H. Geest symboliseert
die soms verschijnt als een vlam boven haar hoofd, een brandend hart, soms met
de letters IHS, een pijl in de hand of door het hart wat symbool staat voor
goddelijke liefde die haar doorboort, ook van de stigmata. Of een engel die met
een brandende pijl haar hart doorsteekt komt vaak voor. Soms ook voorstellingen
van haar visioenen, Christus verschijnt aan haar en toont een spijker van het
kruis of wijst naar de wonde in zijn zij die zij kust of hij benoemt haar tot
zijn bruid, bruidsmystiek. Patrones van de Karmelietessen. Wordt aangeroepen
tegen hoofdpijnen en pijn in het hart.
Uit
het graf van deze heilige klom een zoete geur van bloemen, namelijk van rozen, leliën
en jasmijn.
15 oktober, H. Thekla van
Kitzingen: Grieks thekla, theo: ԧ’god,’ kles: ‘roem.’
Thekla
werd in de 8ste eeuw in Engeland geboren en werd non in de abdij te Winborne,
Dorsetshire. Ze was familie van de H. Lioba. Met haar of spoedig na haar volgde
ze Bonifatius naar Duitsland waar ze een klooster stichtten te
Tauberbischofsheim. Na de dood van Hadeloga von Kitzingen trad Thekla rond 750
als haar opvolgster aan op de het Benedictijnenklooster Kitzingen en
Ochsenfurt. Ze is rond 790 overleden te Kitzingen. Ze deed veel voor de vorming
en hulp voor zieken.
9 maart, 15 oktober, H. Bruno
van Querfurt, Germaans,
wat we terugvinden in Gotisch brunjo: ‘borstharnas of pantser,’ daarnaast is
oorspronkelijk de betekenis bruin mogelijk, beer, in sommige talen ook met de
betekenis glanzend.
Bruno
was de apostel van de Pruisen. Hij is geboren in ‘t midden der 10de
eeuw, rond 974 in Querfurt bij Halle in Sachsen-Anhalt als zoon van de
Saksische edelman Brun en Ida, was vermoedelijk met het Duitse keizershof der
Ottomanen verwant. Was door zijn ouders bestemd voor de geestelijke stand,
ontving een zorgvuldige opvoeding te Magdenburg en werd daar reeds vroeg
canonicus. Hij onderscheidde zich zeer door zijn vroomheid en goede werken,
voegde zich bij de orde der Benedictijnen en werd door keizer Otto III in 995
tot hulp van paus Gregorius V naar Rome gezonden. Hij bleef er tot 999 en wilde
in de voetstappen van Adalbert van Praag treden die de marteldood ondergaan had
in 997. Hij trad te Rome in het klooster San Bonifazio en Alesso in. Legde in
999 de monniksgelofte af en nam de naam Bonifatius aan. Met abt Romuals
stichtte hij in 1001 een kluizenaarsvestiging in de moerassen van de Po bij
Pereum, noordelijk van Ravenna. Op wens van Otto III zou hij het missiewerk in
Polen overnemen, volbracht een zendelingsreis door Pruisen waar hij door zijn
zachtmoedigheid grote invloed kreeg op de woeste bewoners. Ottoճ opvolger,
Hendrik II, voerde oorlog tegen de Pruisen waarop hij naar Hongarije uitweek.
In 1004 bezocht hij het hof van koning Hendrik II, werd door Tagino van
Magdenburg tot missie aartsbisschop gewijd en stichtte in Querfurt de
Burgkirche. Nadat de Hongaren aan de zijde van Duitsland oorlog voerden zag hij
zijn kans om zijn oorspronkelijke opdracht te vervullen en begaf zich naar ‘klooster
bij Siebenburgen. Op het eind van 1007 wilde hij vanuit het oosten eindelijk
opnieuw een tocht door Pruisen maken en leerde de grootvorst van Kiew, Wladimir
I Swjatoslawitsch, kennen en werkte in West Rusland beneden de Dnjepr onder de
Nomaden van de Petschenegen. In de zomer 1088 bemiddelde hij vrede tussen
Wladimir en de Petschenegen, stelde zijn begeleider aan als bisschop en vertrok
toen naar Polen. Daar schreef hij de geschiedenis over zijn metgezellen
Benedictus, Johannes en de anderen, de vijf martelaars van de missie in Polen.
Van hieruit zond hij een bisschop naar Zweden. Begin 1009 begon hij, weer
zonder resultaat, met zijn missiewerk in Pruissen. Op de weg terug naar Rusland
werd hij samen met 18 metgezellen bij Latzen, tegenwoordige Gizycko in Polen,
door de heidenen overvallen en onthoofd. Hij werd heilig verklaard. Vorst
Boleslav kocht zijn lichaam van Bruno en zijn metgezellen en liet ze naar Polen
brengen. Op de Tafelberg bij Lwentinsee, Ltzen, herinnert een groot ijzeren
kruis aan hun dood. Braunsberg - tegenwoordig Braniewo - in Masuren is naar
Bruno genoemd. Hij wordt op een ezel rijdend voorgesteld met afgeslagen handen.
De
bloem met hun dag verbonden is de naar muskus ruikende santorie, Centaurea
moschata .
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/