18 juni.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
18
juni, H. Efraim de Syriër.
Hebreeuws, ‘de vruchtbare.’ Naam van de tweede zoon van Jozef en een van de
10 stammen van Isral. Hij wordt afgebeeld in de put, waar hij door zijn broers
in werd gesmeten, als kuise Jozef, bij Potifars vrouw, of met een korenhuis,
waar hij het koren opslaat voor de 7 slechte jaren.
Efraim de Syriër, kerkvader, geboren ca. 306 te Nisibis in
Mesopotamië. Hij werd door de bisschop Jacob voor de christelijke kerk
gewonnen. Ontvouwde tijdens de Perzische oorlog als behoeder en matiger van
zijn medebroeders een heilzame werking, ging na de vrede in 363 in een hol
wonen bij Edessa waar hij zich met gebed, Bijbelstudies en schrijven bezig
hield. Hij stierf als diaken van Edessa waarschijnlijk in 373. Grieken en
Maronieten vieren zijn gedachtenis op 28 januari, de Roomse kerk op 1 februari.
Exegeet, prediker en dichter in het Syrisch. Hij is een
van de grote kerkvaders uit het Oosten. Om zijn hymnen en gedichten de ‘harp
van de Heilige Geest’ genoemd. Het is
verder bekend dat weduwen (mits zij maar eenmaal gehuwd waren geweest) en aan
God gewijde maagden bijzondere plaatsen in de kerk innamen. De H. Efraim de Syriër
(4de eeuw) vervaardigde lange gedichten die ‘de zuivere (vrouwen)’ in
de kerk moesten zingen. Latere kerkvergaderingen troffen regels voor
diaconessen.
18
juni, H. Eufemia von Andechs:
Grieks, ‘goede spraak, goede naam.’
Eufemia was de dochter van graaf Berthold IV van
Andechs-Plassenburg-Kulmbach uit zijn 2de huwelijk met Kunigunde von
Putten-Formbach. Ze is geboren rond 1180, abdis van Altomunster (Beieren) die
op 19 juni 1180 overleed. Ze werd door het volk lange tijd als zalige vereerd.
18 juni, H. Leontius: Latijn leo, Grieks leoon: leeuw. Naam
van verscheidene heiligen.
Leontius, martelaar te Tripolis in Phoenici rond 135.
Onder Vespasianus (?) was hij een legioensoldaat uit Griekenland en steeg tot
een hoge rang in het leger. Een religieus man die gemarteld en geslagen werd
tot hij dood was omdat hij heidenen bekeerd had. Twee soldaten die hem
gearresteerd hadden, Hypatius en Theodulus, werden
bekeerd en ook gemarteld. Leontius werd in de tuin van een zekere vrouw
begraven die Giovannia (Joanna) heette. Haar man bouwde ene kerk ter eren van
Leontius waar vele wonderen gebeurden die aan hem werden toegeschreven en vele
kerken werden aan hem gewijd. Hij was vroeger patroon van Syri.
18 juni, H. Marcus en
Marcellianus: Al bij
de Romeinen voorkomende naam, afleiding van Mars, de oorlogsgod. Naam van de
schrijver van het tweede evangelie.
Deze tweelingen waren getrouwde dekens in Rome en stierven
de marteldood onder Maximianus Herculeus rond 300. nadat ze veroordeeld en in de
gevangenis geworpen waren wisten hun belangrijke vrienden 30 dagen uitstel te
krijgen om hen op andere gedachte te brengen. Hun heidense ouders, Tranquillinus en Martia, hun vrouwen en kinderen
probeerden het ook. Ondertussen bezocht St. Sebastaan de tweeling dagelijks om
ze moed te geven. Met Sebastian ‘s hulp bekeerden ze hun vrouwen, kinderen,
ouders, de vrouw van de rechter Nicostratus en Chromatius. Chromatius zette ze
vrij, veranderde van positie en trok zich terug naar het land. Castulus, een
Christelijke officier, verborg ze in zijn appartementen op het paleis, maar
werden bedrogen door Torquatus en weer gevangen genomen. Chromatius ‘s
opvolger, Fabian, veroordeelde ze om aan twee pilaren gebonden te worden met
hun voeten eraan genageld. Ze hingen er een volle dag tot ze met lansen
doorstoken werden en werden begraven in de Arenarium, een paar kilometer van
Rome tussen de Via Appian Ardeatine. Hun basiliek in de catacomben van St.
Balbina werd in 1902 ontdekt.
18 juni, H. Maria Dolorosa
(Lenneke Mare, Maria Miserabilis, Maria van Woluwe)
Lenneke Mare was reeds als kind lief en godsvruchtig. Het
omstreeks 1270 in het Vlaamse Woluwe, bij Brussel, geboren meisje kreeg reeds
op jonge leeftijd toestemming van haar ouders om te gaan wonen in een afgelegen
kluis in Sint-Lambrechts-Woluwe. Vele uren kon zij verzonken zijn in gebed,
maar daarnaast ontfermde zij zich over de armen. Niet dat zij zelf veel meer
bezat dan de stumpers. Alles wat zij kreeg, schonk zij op haar beurt weer weg.
Bovendien moest ze zelf alle dagen uit bedelen om een korst brood. Dat armoede
en zuiverheid schoonheid niet in de weg staan, blijkt wel uit het feit dat
Lenneke een aanbidder krijgt. De jongen kan zijn ogen niet afhouden van het
mooie meisje, dat hij iedere dag weer langs ziet komen. Na enige aarzeling
trekt hij de stoute schoenen aan en probeert het kluizenaresje met mooie
praatjes te verleiden. Maar naast Onze Lieve Heer maakt hij geen enkele kans.
Geen halve seconde aarzeling klinkt als Maria van Woluwe, zoals zij ook wel
genoemd wordt, neen zegt. De adellijke jongen voelt zich in zijn eer aangetast
en is razend. Hij wil en zal haar krijgen. Bij een van de weldoeners steelt hij
een mooie zilveren beker en verbergt die bij Maria in de kluis waarop hij haar
van diefstal beschuldigt. Hij geeft haar echter nog een kans. Als zij alsnog de
zijne wordt, zal hij zwijgen. Maar de bedroefde Maria weigert en gaat naar haar
ouders om haar relaas te vertellen. De jonge man beschuldigt ondertussen zijn
slachtoffer van hekserij en diefstal. Nadat de beker bij haar wordt gevonden,
neemt de gerechtsdienaar haar gevangen, waarop Maria zegt: ‘wat ben ik
ongelukkig.’ In de volksmond wordt ze daarom ook Lenneke Mare of Maria de
ongelukkige genoemd. Maria wordt wegens diefstal tot de doodstraf veroordeeld.
Wanneer zij in het holst van de nacht uit haar kerker wordt opgehaald, vraagt
zij haar bewaker even te mogen bidden in het kapelletje waar zij zo vaak
gebeden heeft, waarop deze een oogje dichtknijpt. Op de plaats van de
terechtstelling wordt Maria, die dan zo’n twintig jaar oud moet zijn geweest,
levend begraven. Ten slotte doorboort de beul het lichaam van de onschuldige
vrouw met een scherpe staak. Dat was op 18 juni 1290. Zij die het zagen, waren
ontzet over deze moord op de heilige Maria. Alleen de echte schuldige staat er
schijnbaar onbewogen bij en kijkt vol voldoening naar het gebeuren. Maar hij
ontgaat zijn straf niet, zijn lichaam wordt in bezit genomen door een boze
geest die hem zeven jaar in zijn macht zal houden. De krankzinnige edelman
wordt geketend en in een kooi opgesloten.
Bij het graf van Maria gebeuren talrijke wonderen, zodat
al gauw de oprechtheid van de heilige kluizenares aan het licht komt. De
krankzinnige dader wordt naar menig bedevaartsoord in de omtrek gebracht, maar
nergens treedt er enige verbetering op. Ten einde raad wordt na zeven jaar
besloten de moordenaar naar het graf van zijn slachtoffer te brengen. En hier geschiedt
voor de ogen van alle aanwezigen het wonder, de edelman is plotsklaps genezen.
Vervuld van diep berouw vraagt hij Maria om vergeving. Hij besluit voor ‘zijn’ heilige
een kapel te bouwen. Later wordt het lichaam van de zalige Lenneke Mare
overgebracht naar de kapel van de kerk van Onze Lieve Vrouw van zeven smarten
in Woluwe. In 1363 worden aan degenen die bij het graf van Maria Dolorosa
(oftewel de zalige Maria van Woluwe) komen bidden, aflaten verstrekt. Nog
altijd vindt iedere drie jaar, in de derde week van september in
Sint-Lambrechts-Woluwe de Lenneke Mareprocessie plaats.
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel19/kn1937u.htm
Ze wordt voorgesteld in burgerkledij, vaak met een mantel,
sluier of andere hoofdbedekking. In de hand heeft ze de zilveren beker, aan
haar voeten liggen soms drie kronen wat de vrijwillige armoede, kuisheid en
martelaarschap symboliseert, of er groeit een lelietak met een kronkelende
slang, zij is de bloem en de slang is de jongeman. Vaak houdt ze een grote
spits toelopende paal in de hand. Ze wordt aangeroepen tegen ten onrechte
veroordelingen. Ze is zalig verklaard, niet heilig.
Hun bloemen zijn de gele hoornpapaver, Glaucium luteum, de
gebaarde anjelier Dianthus barbatus, de schermbloemige Iberis, I. umbellata,
het duitblad. Hydrocharis morsus-ranae, de gewone rapunzel Phyteuma spicatum,
de jovisbloem, Agrostemma flos Jovis, de prikneus, Silene coronaria.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/