18 november.
uit www.heiligen.net
Klik hier voor
inleiding heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of
tijdsbepaling, weerspreuken, bloemen.
18
november, Wijding der Basilieken van de HH Petrus en Paulus. Terwijl de St. Jan van Lateranen de
bisschopskerk is van de bisschop van Rome is de St. Pieter de kerk waarin de
grote plechtigheden geschieden van de gehele wereld. Ook de St. Paulus is ons
dierbaar vanwege zijn grote patroon.
Uit
en.wikipedia.org
18 november, H. Odo van Cluny:
Germaans
od: ‘erfgoed.’
Odo is geboren rond 878 bij Le Mans als zoon van de
feodale heer van Deols Abbo. Hij kwam aan het hof van Fulk II van Anjou en
hertog Willem I van Aquitani. Hierna studeerde hij vier jaar muziek en
theologie te Parijs onder leiding van Remigius van Auxerre. Hij werd rond 909
monnik in een cel, studeerde en bad, dan Benedictijner monnik en overste te
Baume. De abt van deze school, Berno, stichtte de abdij van Cluny in 910. Odo
volgde hem naar Cluny en nam zijn boeken mee, een bibliotheek van 100 boeken,
en werd in 926 tweede abt van Cluny, Massey en Deols (Baume les Messieurs), die
onder hem zijn eerste bloei beleefde. In 931 vroeg paus Johannes XI Odo om alle
kloosters in Aquitani te hervormen. Maakte vrede tussen Heberic van Rome en
Hugh van Provence. Honderden kloosters werden aan de beweging van Cluny geschonken,
hij overreedde vele leiders om de zeggenschap over kloosters op te geven zodat
ze terug konden keren naar hun spirituele centrums en geen bron van geld voor
de staat waren. Stichtte een klooster van Oud Lady te Rome. Hij was een
krachtige persoonlijkheid, bekend vanwege zijn gulheid, schreef een heiligen
leven over een niet geestelijke, Geraldus van Aurilla. Verder was hij bekend
als componist en schreef een muziektheorie, ook over moreel en een gedicht.
Overleden op 18 november 942 te Tours een natuurlijke dood toen hij naar Rome
reisde. Begraven in de kerk van St. Julian. Hij wordt afgebeeld als abt als hij
aan de armen zijn kleren weggeeft na zijn hofperiode. Ook met boek waarop staat
Statuta Cluniacensia, de kloosterregels. Schustpatroon van musici en wordt
aangeroepen voor regen en tegen droogte.
Uit theblackcordelias.wordpress.com
Geboren
in 1575 te Nagasaki, Japan. Zijn grootvader was de eerste Japanner die door St.
Francis Xavier gedoopt werd en Leonard werd christelijk opgevoed, verwant aan
de gezegende Anthony Kimura. Bezocht de Jezueten school te Nagasaki. Reisde met
Jezueten priesters en missionarissen diende als kok en kleermaker. Toen de
Jezueten in 1614 verbannen werden uit Japan bleef hij achter en werkte jaren
alleen en leefde als vluchteling vanwege zijn geloof. In 1619 werd hij gevangen genomen met een kleine groep christenen. Hij was
gekleed als een Japanse edelman en de priesterjagers hadden geen idee dat ze
een Jezuet te pakken hadden. Bij het proces boden de rechters hem de
gewoonlijke 200 zilverstukken als hij alles over de Jezueten vertelde. Wat hij
niet deed en naar de gevangenis werd gestuurd, bekeerde wachters en gevangenen
en veranderde de gevangenis in een christelijke gemeenschap. Daarop werd hij
gemarteld en geroosterd op een langzaam vuur in 1619 voor 20 000 mensen te
Nagasaki.
Uit en.wikipedia.org
Uit
neatnik2009.wordpress.com
Geboren op 29 augustus 1769 te Grenoble in een rijke
familie met politieke connecties. Haar vader, Pierre Francois Duchesne, was een
advocaat, zakenman en prominent leider te Grenoble, haar moeder, Rose Perier,
was een lid van een leidende familie uit het gebied van Dauphine. Vanaf haar
achtste had ze het verlangen om het evangelie in de Amerikaճ te verspreiden en
werd daarin opgewekt toen ze een Jezuit missionaris hoorde over zijn werk
daar. Ze ontving een basis
opleiding thuis en religieuze opleiding van haar moeder. Van haar 12de
door de nonnen van het klooster Visitatie te Grenoble waar ze op haar 19de
bijkwam met toestemming van haar familie, die eerst tegen waren. Religieuzen
waren volgens de Franse terreurwet in de Franse revolutie niet toegestaan en
het klooster werd gesloten in 1792 waardoor ze zeven jaar thuis werkte net
zoals ze in de orde deed. Ze vestigde een school voor arme kinderen, zorgde
voor de zieken en verborg priesters voor de revolutionairen. Daarna kwam ze
terug in het klooster en probeerde dit weer opnieuw te vestigen. De meeste
waren al lang verdwenen en in 1804 kwam de groep onder de Society of the
Sacred Heart onder St. Madeline Sophie Barat. Dan openden ze het klooster van Sainte-Marie-dեn-Haut
als tweede huis van Sacred Heart
nonnen. Rose werd een postulant in december 1804. In 1815 werd ze
gevraagd om een Sacred Heart te Parijs te vestigen en met haar 49ste
werd ze op 14 maart 1818 met vier zusters als missionaris naar Louisiana
gezonden om er Societyճ te vestigen, ziektes tijdens de tocht doodden
haar bijna, nadat ze te New Orlans herstelde doodde de trip op de Mississippi
haar bijna weer. Ze vestigde haar eerste missiepost te Saint Charles, Missouri,
waar de eerste vrij school van Mississippi River begon. Verder zes andere
huizen met een school voor wezen. Ze kreeg wat tegenstand omdat haar
leermethode op Franse modellen waren gebaseerd en haar Engels slecht was, haar
studenten kregen echter een goede opleiding. Ze was ook bezorgd over de
inlanders van Amerika en veel van haar werk was erop gericht om hen te leren, zieken verzorging en tegen overmatig alcohol gebruik. Moeder
Duchesne evangeliseerde de Pottowatomies en in de Rocky Mountains leerde ze met
haar 71ste jonge meisjes van de stam. Dat duurde maar een jaar was
ze was niet in staat de Pottowatomi taal te leren. Ze was bij de stam bekend
als ‘woman-Who-Prays-Always’, de laatste tien jaar leefde ze in een dun kleed
in het klooster te Saint Charles, Missouri waar ze sober leefde en in constant
gebed.
Het symbolisch kruid van zijn dag is een soort
passiebloem, Passiflora serrata, en de tweekleurige Eucomis bicolor.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/