19
september.
Klik hier voor
inleiding heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of
tijdsbepaling, weerspreuken, bloemen.
19
september, H. Januarius en Gezellen: de naam hangt samen met de eerste maand, het is van een stam met
de betekenis ‘maan’ waarvan ook Latijn ianua: ‘deur.’ Ianus was bij de Romeinen
de god van de (in)gang (van het jaar) Januarius betekent dus ‘aan de godheid
Ianus gewijd.’ Ianus was de bekende god
met twee gezichten, zoals een deur, volgens de sage oorspronkelijk een koning
van Latium, bouwer van een burcht Ianiculum. Te Rome was aan deze godheid een
heiligdom gewijd met twee deuren waarin het beeld van de god stond. In tijden
van vrede waren de deuren gesloten en in oorlogstijd geopend. De tempel was
eigenlijk zo gebouwd dat het een soort van poort was waardoor het leger naar de
strijd trok, dan werden de deuren geopend.
Deze heilige Januarius werd met zijn gezellen Socius en
Festus (diaken) en Desiderius (lector) gemarteld in 305.
Een 37 jaar later (342) was er een Januarius, bisschop van
Beneventum, (Nu Benevento) die deel nam aan het Concilie van Sardica. Dit werd
1 figuur.
En van de vele overleveringen vertelt hoe Januarius
vanwege zijn geloof met nog 5 christenen zou zijn veroordeeld tot de vuuroven,
ze verbrandden echter niet. Vervolgens kwamen de wilde dieren, dit hielp ook
niet. Hij wordt dus aangeroepen tegen wilde dieren. Onthoofden mislukte ook
want God maakt de beul op slag blind. Januarius geneest hem, waarna ze dan
vermoord worden in 305. Het bloed dat uit het hoofd van Januarius spoot zou
zijn opgevangen, Miraculo di San Genaro. Aan het einde van de 15de
eeuw duiken de ampullen in het Italiaanse Napels op. Vanaf de vijfde eeuw kende
men al de verering van het gebeente van Sint Januarius. Alleen zijn hoofd
blijft in Napels wanneer in de negende eeuw de rest van het lichaam naar
Beneventum wordt overgebracht.
Er werd in 1389 voor het eerst melding van gemaakt. In dat
jaar plaatst de bisschop, voorafgaande aan de mis, twee flesjes bloed van
Januarius voor de zilveren relikwie houder met het hoofd van de heilige. Dit
zou zijn gebeurd op de zaterdag voor de eerste zondag van mei. Sinds die tijd
wordt dit gestolde bloed drie keer per jaar vloeibaar. Behalve als Napels
bedreigd wordt, dan blijft het in de oude vorm. Driemaal per jaar, op de
zaterdag voor de eerste zondag in mei, 19 september en 16 december, komen de
gelovigen bijeen om getuige te zijn van het bloedwonder. De bisschop plaatst de
relikwie houder, met daarin hermetisch afgesloten, achter dubbeldik glas, twee
ampullen bloed voor een zilveren buste met het hoofd van Januarius. In het
kleinste van de twee flesjes zitten sporen van bloed, in de grootste van de
twee zit ondoorzichtig gedroogd bloed. In de daarop volgende mis, maar meestal
in het octaaf die daarop volgt, wordt het bloed vloeibaar. Soms rustig, maar
het is ook gebeurd dat de ampul wild bruisend de hele ampul vulde. Het gebeurt
geregeld dat het bloed niet gaat vloeien. Dit wordt door de Napolitanen gezien
als een slecht voorteken. Maar als het bloed bruist is alles goed en kunnen de
gelovigen rustig gaan slapen. In 1497, toen de botten van de heiligen na een
verblijf van zeshonderd jaar in Beneventum weer naar de kathedraal van Napels
terug werden gebracht, ging het mis. Toen de roemruchte ampullen met bloed niet
gingen vloeien vulde de kerk zich met jammerklachten. Rampspoed kondigde zich
aan. Net zoals in 1631 toen in september het bloed niet vloeibaar wilde worden.
Kort voor het nieuwe vloeibaar worden begon de vulkaan Vesuvius zich te roeren.
Op 16 december liggen duizenden mannen, vrouwen en kinderen geknield voor de relikwieën.
Volgens het bisschoppelijk verslag van dit wonder zou de uitbarstingen hun
hoogtepunt hebben bereikt toen het bloed ging vloeien en de Vesuvius plotsklaps
stil werd. De redding van de stad werd aan het persoonlijk ingrijpen van de
heilige toegeschreven. Napolitianen denken ook dat de zware aardbeving van 1976
het gevolg was van het niet vloeibaar worden van het bloed op in mei van dat
jaar.
Beckmann zegt ervan: ԅen oplossing van spermaceti in
zwavelachtige ether, gemengd met alkanet wortel, die hard is bij 50 graden en
smelt bij de hitte van de hand wordt verondersteld de substantie te zijn die in
Napels gebruikt wordt als het bloed van St. Januarius dat spontaan begint te
smelten en te borrelen.
Patroon van Napels en was, volgens de passio, bisschop van
Benevento bij Napels en martelaar ca. 304 tijdens Diocletianus. Zijn relikwieën
werden naar Napels overgebracht en vandaar uit verspreidde al vroeg zijn
verering. De heilige wordt nog altijd vereerd in het H. Bloedwonder te Napels.
Hij wordt verder afgebeeld ,et martelaarspalm zwaard of vlammen, naar zijn
marteling of naar de Vesuvius waartegen hij de stad Napels beschermt,
patroonheilige van staalarbeiders vanwege de oven.
19 september, H. Theodorus: Grieks theodorus: ‘geschenk van God.’
Theodorus is geboren rond 602 te Tarsus in Cilicië. In
Athene literair gevormd, kreeg te maken met de Perzische veroveraars die Tarsus
veroverden toen hij een twaalf jaar oud was, mogelijk studeerde hij ook te Antiochië.
Hij was ook bekend met de Syrische cultuur, taal en literatuur en is mogelijk
te Edessa geweest. Waarschijnlijk trok hij later naar het westen, studeerde te
Constantinopel, ook astronomie, medicijnen, Romeinse wet, Griekse theorie en
filosofie en het gebruik van een horoscoop. Iets voor 660 kwam hij naar Rome en
leefde daar met een gemeenschap van monniken, waarschijnlijk het klooster van
St. Anastasias. In 667, toen hij 66 was,
kwam de zetel van Canterbury vrij en de man die gekozen werd stierf plotseling
waarna Theodore op advies van Hadrian gekozen werd. Hij werd aangewezen als
achtste aartsbisschop van Canterbury door paus Vitalianus op 26 maart 668 en
werd de eerste aartsbisschop die de hele Engelse kerk regeerde. Samen met H.
(H) Adrianus werd hij aangewezen, die later abt van Wearmouth en Jarrow werd,
om het christendom te preken. Ze bereikten Engeland op 27 mei 669. Hij is
bekend vanwege zijn hervormingen van de Britse kerk, synode van Hertford. In
679 was Aelfwine, de broer van koning Ecgfrith van Northumbria, gedood in een
slag tegen de Mercians. Door Theodoreճ bemiddeling werd een escalatie van de
slag voorkomen en resulteerde in vrede tussen de twee koninkrijken. Theodore en
Hadrian vestigden een school in Canterbury wat resulteerde in de ԧouden eeuw van
Angelsaksisch leren. Ze leerden, buiten de Schrift, ook dichtkunst, astronomie,
en berekenen van de kerkkalender, verder gewijde muziek, introduceerden
verschillende teksten en kennis van Oosterse heiligen. Van belang is de tekst
die Laterculus Malalianus genoemd wordt. Die werd pas in 1990 weer
ontdekt. Hij stierf in 690 op zijn 88ste jaar en is begraven te
Canterbury in de St. Petrus kerk.
19 september, H. Trofimus of
Trophimus: Grieks Զoedsterkindծ
Trofimus was martelaar in onbekende tijd in Phyrgi. Hij
werd samen met Theophilus en 13 anderen gemarteld in Lyci tijdens de
vervolgingen onder Diocletianus, rond 308. Ze wilden de afgoden niet aanbidden
en werden daarom op verschillende manieren gefolterd, geslagen met stenen,
geschrapt met scherp ijzer, hun knien werden gebroken en tenslotte zo gemarteld
dat ze meer dood dan levend waren en tenslotte in het vuur gegooid. De kracht
van God beschermde hen en ze kwamen er onbeschadigd uit, vervolgens werden ze
onthoofd.
De bloem van hun dag is de duivelsbeet, Scabiosa.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/