21 augustus.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
20
augustus of 12 december, H. Joanna Franciska Fremiot van Chantal
(Jeanne-Franoise Frmiot, barones van
Chantal) ԥen vorm van Johannes, Hebreeuws: ‘Jahweh is genadig,’ een veel
gebruikte Joodse naam, Johannes de Doper, de Baptist, Lucas 1:15, Matth. 3 en
dergelijke.
Joanna is geboren te Dijon op 28 januari 1572 als dochter
van baron van Fremiot. Ze trouwde met baron Christophe de Rabutin-Chantal. Ze
kreeg zes kinderen waarvan er drie vlak na de geboorte overleden, op 28jarige
leeftijd werd ze weduwe. Na een ontmoeting met Franciscus van Sales werd ze geïnspireerd
om een katholieke orde te stichten, ze was stichteres van de zusters der
Visitatie waarvan de leden in niet in afzondering leven, maar zich wijden aan
de opvoeding van jonge meisjes. Ze was een goede moeder voor haar gezin en voor
de armen. Overleden in het Visitatie klooster in Moulins op 13 december 1641 en
werd begraven te Annecy. Op 21 november 1751 werd ze door paus Benedictus XIV
zalig en op 16 juli 1767 door paus Clemens XIII heilig verklaard.
Ze draagt het zwarte habijt van haar orde met een brandend
hart met de letters IHS vanwege de grote verering voor het H. Hart. In de
andere hand houdt ze een boek of een kruisbeeld. Ook een bol van vuur komt
voor, de H. Vincentius a Paulo zag haar ziel op die manier ten hemel stijgen.
Ook zie je haar samen met H. Franciscus van Sales bidden voor het H. Hart.
Wordt aangeroepen voor een voorspoedige bevalling
21
augustus, H. Maximilianus van Antiochië: Latijn maximus: ‘de grootste’ en uitbreiding van die naam. Het
werd een eretitel voor succesvolle legeraanvoerders, bijvoorbeeld. Quintus
Fabius Maximus. In verschillende vormen heiligennaam.
Een Romeins soldaat van die naam was martelaar in
263-263.
21 augustus, Onze-Lieve-Vrouw
van Guadeloupe (Spaans Nuestra Seora de Guadalupe) of Maagd
van Guadalupe (Spaans: Virgen de Guadalupe) Onze-Lieve-Vrouw van Guadeloupe
zou als Mariaverschijning op 9 december 1531 door H. Juan Cuauhtlatoatzin
gezien zijn, hij was een bekeerde Azteek. Maria zou hem verteld hebben om een
kerk te bouwen op de plaats waar ze tot hem sprak (de berg Tepeyacac). De
bisschop van Mexico geloofde Juan Diego niet en zei hem dat Maria eerst maar
eens een wonder moest laten zien. Juan Diego vond toen, in de winter, rozen op
de berg Tepeyacac. Hij plukte de rozen en droeg ze in zijn mantel naar het
paleis van de bisschop. Toen hij daar zijn mantel opende was een afbeelding van
Maria te zien. De mantel, die bekend staat als de ‘Tilma’ wordt bewaard in de
basiliek van Guadeloupe in Mexico stad. In 1737 de Maagd van Guadeloupe werd ze
patroonheilige van Mexico-stad en in 1895 van het land en sinds 1945 is ze
zelfs beschermvrouwe van heel Latijns-Amerika. Gedurende de geschiedenis van
Mexico is ze het symbool geweest voor onafhankelijkheidsstrijders en
voorvechters van meer rechten voor de oorspronkelijke bevolking, Juan Diego was
immers Indiaan.
De etymologie van het woord ‘Guadalupe’ is onzeker; Maria zou zichzelf zo
genoemd hebben toen ze aan Juan Diego verscheen. Het is mogelijk een
verbastering van het Nahuatl Coatlaxopeuh, ‘degene die de slang vernietigt.’ De
slang zou dan slaan op Azteekse goden als Quetzalcoat die door de christelijke
religie verslagen zijn. De Spaanse kolonisten hebben er uiteindelijke
҇uadalupeӠvan gemaakt, als verwijzing naar het beeld van de Zwarte Madonna van
Guadeloupe in Spanje.
De verering van maagd van Guadeloupe kan gezien worden als
de voortzetting van de verering van de Azteekse godin Tonantzin. Tonantzin was
evenals Maria een moederfiguur, en een tempel die aan haar gewijd was bevond
zich precies op de plaats waar Juan Diego Maria aanschouwd zo hebben.
Kerkelijke autoriteiten hebben destijds dan ook alle zeilen bijgezet om te
voorkomen dat de verschijning zou worden opgevat als een verschijning van
Tonantzin.
De Afrikaan is de bloem van de dag, Tagetes patula.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/