25 december.
uit
full-of-grace-and-truth.blogspot.com
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
25
december of 24 december, H. Eugenia: Grieks, ‘van edel geslacht, welgeboren.’ Naam van verscheidene
heiligen.
Eugenia is geboren in de 3de eeuw, vermoedelijk
te Alexandri en was martelares te Rome, vermoedelijk rond 255. Legendarische
passio, weer met het motief dat ze in mannenkleren monnik werd. Een historisch
exacte levensbeeld van de heilige Eugenia is niet meer te verkrijgen.
Er zijn vele legenden die zich om het leven en sterven van
de martelares sponnen. Daarnaar was ze een dochter van de Romeinse prefect van Alexandrië
H. Philippus. Ze bekeerde zich samen met twee dienaren van haar vader, H.
Protus en H. Hyacinthus. Verkleedt als man zou ze in een mannenklooster
ingetreden zijn en niet herkend onder de broeders geleefd hebben onder de naam
Eugenius, tenslotte werd ze tot abt gewijd. Aangeklaagd vanwege overspel door
een vrouw die ze van ziekte genezen had en wiens avances ze weerstond en pas
toen men een onderzoek wilde instellen legde ze haar masker af, scheurde haar
kleren open, en verliet het klooster. Onder de jury was haar vader die zo
ontdekte dat ze zijn dochter was en bekeerde hem en werd later bisschop die
onthoofd werd vanwege zijn geloof. Ze bekeerde vele anderen waaronder haar
moeder Claudia. Ze ging naar Rome waar ze onder keizer Valerianus de dood vond,
waarschijnlijk onthoofd of met een steen in het water geworpen die dan van haar
hoofd af viel, in een gloeiende oven gestopt, maar het vuur doofde en tenslotte
onthoofd. Haar graf is in het Coemeterium Aproniani aan de via Latina. Al gauw
na haar dood zette haar verering in.
Ze wordt afgebeeld in maagdelijke kleding met
martelaarskroon, palm en zwaard. Patroon tegen doofheid en bezetenheid. Ze werd
bekeerd en gemarteld met Hyacinthus en Protus.
25 december, H. Anastatica van
Sirmium (of van Zara) :
van Grieks anastasis: ‘wederopstanding,’ als ’door de doop tot nieuw leven
opgestaan.’ Of geboren op de dag van de wederopstanding.
Anastasia de Jongere was een aanzienlijke Romeinse vrouw
die door haar moeder Fulvia (Fausta) als een christin was opgevoed om
vervolgens met de heidense Publius te huwen die haar gehechtheid aan het
christendom niet kon dulden en haar mishandelde. Hij overleed tijdens een
missie naar Perzi. Als weduwe zorgde ze voor de christenen die onder de
vervolgingen leden van Diocletianus. Toen de christenen ten tijde van
Diocletianus gruwelijke vervolgingen te lijden hadden werd zij te Aquileja
gevangen genomen. Op een schip met andere gevangenen werd ze wonderbaarlijk
gered van verdrinking door St. Theodata. De gevangenen landden op het eiland
Palmaria waar ze levend verbrand werden in 303, men bracht haar as naar Zara in
Dalmatië, vervolgens naar Sirmium in Pannonia en eindelijk naar Constantinopel.
Of ze werd met vuur gemarteld en met zwepen geslagen. Daarna werden haar botten
gekraakt, ze kwam echter geheel genezen van de pijnbank. Haar borsten werden
afgesneden, haar tanden gebroken en haar tong uitgerukt. Ze stief uiteindelijk
door onthoofding rond 304.
Men heeft enige brieven die zij, zoals men zegt, in de
gevangenis geschreven en aan haar biechtvader Chrysogonus gezonden heeft. Er is
vrijwel niets van haar bekend, uitgezonderd haar dood, maar er is geen eind aan
de verhalenvertellers. Patrones van martelaars, wevers, weduwen. Ze wordt
afgebeeld martelares met een palmtak, met een sluier of los hangend haar op een
brandstapel. Verder soms met een kroon, en een zalfpot waarmee de lichamen van
de martelaars verzorgde, afgesneden borsten en een schaar. Die werd wel niet
bij de marteling gebruikt, maar daardoor is ze wel patrones van de wevers
geworden, ook van perscensuur. Wordt aangeroepen tegen borst en hoofdpijn .
Anastasia was ook de naam van een groothertogin van
Rusland hetgeen bijgedragen heeft tot een bijdrage van de populariteit van die
naam in het oosten.
Die zou, naar het bijgeloof, eenmaal in het jaar en wel
met kerstmis bloeien. Het is een gewoonte in menig gezin van Duitsland en
vroeger nog in Limburg om een Jericho takje in water te zetten. Richten alle
takjes zich op dan mag men een goed jaar verwachten, blijft die daarentegen
gesloten dan ziet het er niet best uit. Hetzelfde gebruik is in zwang in het
Zuid-Zwitserse Val di Poschiavo. Terwijl men op de ontplooiing der bloemen
wacht worden er kerstliederen gezongen of brengt men de tijd met gebed en
overweging door. Op de vraag waarom deze plant op 25 december in het water
gezet wordt kijken we naar het oude kerstliedje, ҅r is een roos ontsprongen-
uit een wortel zacht etc. Ook de
christelijke verbeelding, waar de gehele natuur aan deelneemt, speelt een rol
bij de geboorte D’Erd grunet und bringet rossle.’ In de kerstnacht is de
natuur, bij het volksgeloof, op haar hoogtepunt, varens bloeien, de vlierboom
bot uit, het vee kan spreken, dan bloeit ook de kerstroos.
Als een meisje op de 24ste ճ avonds
achteruitloopt naar een perenboom en er negenmaal omheen draait zal ze de
gedaante van haar toekomstige zien. Ze kan ook naar het kippenhok gaan en hard
op het deurtje tikken. Gaat er een kip kakelen dan zal ze dat jaar nog niet
trouwen, als de haan zich laat horen wordt ze al gauw bruid. Heeft ze geen
perenboom of kippenhok, dan moet ze naar de tuin gaan en 12 saliebladeren
plukken en naar alle windrichtingen uitstrooien. Dan zal ze de schaduw van haar
aanstaande zien.
Wil ze weten of haar geliefde trouw is dan moet ze op
midzomernacht een roos plukken en die tot deze avond bewaren. Ziet die er nog
fris uit dan zal hij haar trouw blijven en haar liefde zal bloeien.
Met een witte kerst komen er minder doden, ligt er
helemaal geen sneeuw dan volgen er meer doden. Ga om de kachel zitten en bekijk
de schaduwen, diegene die geen hoof heeft zal het volgende jaar overlijden.
In de Achterhoek gelooft men dat op deze nacht Derk met de
beer rondrijdt en alles vernielt wat buiten rondslingert, op andere plaatsen
gebeurt dit met Nieuwjaar. Alles wordt buiten dus opgeruimd en het erf schoon
gemaakt.
Jaarlijks feest van de geboorte van Christus. In de
vroegste dagen was er zo’n feest niet, zijn geboorte werd gevierd met Driekoningen
door de Grieken en andere Oosterse kerken of Verschijning des Heren. Eerste
vermelding, toen gehouden op 20 mei, werd gehouden door Clement van Alexandria
rond 200. De Latijnse kerk begon rond.300 het op 25 december te vieren, hoewel
er niets zeker is dat Hij op die dag geboren is. Priesters hebben het
privilegie om drie missen op te dragen, middernacht, aanbreken van de dag en
ochtend. Origineel was dat alleen voor de paus dat rond de 4de eeuw
begon, de nachtdienst begon in het Lateraanse basiliek (waarin volgens de
traditie de voerbak of kribbe van Bethlehem wordt bewaard), een tweede in de
kerk van St. Anastacia wiens feest op deze dag is en een derde in de basiliek
van het Vaticaan. Zie zonnereligie.
Als de zon met Kerstmis schijnt op de toren, dan is het
vlas verloren.
Als met kerstmis de muggen zwermen kunt ge in maart uw
oren wermen. Ook:
Als met kerstmis de muggen zwermen moet ge met Pasen uw
gat verwermen. Ook:
Een Kerstmis, die u buiten ziet, een Pasen straks met kou
u biedt. Ook:
Een Kerstmis aan de wand, is Pasen aan de brand. Ook:
Een warme Kerstnacht maakt een koude Pasen.
Zit op Kerstmis de kraai nog in Դ klavergroen, op Pasen
zal hij Դ in een sneeuwveld doen. Ook:
Groene Kerstdag, witte Pasen. Men zegt ook het
tegenovergestelde:
Een witte Kerstnacht maakt een groene Pasen.
Geeft Kerstdag warme zonneschijn dan zal er te Pasen nog
houtvuur zijn.
Hangt ‘t ijs op Kerstmis aan de twijgen, ge zult met Pasen
palmen krijgen.
Is de Kerstdag vochtig en nat, ton en schure niets bevat.
=Is dus een slecht voorteken voor de oogst.
Is er wind in de Kerstdagen, dan zullen de bomen veel
vruchten dragen.
Is op Kerstmis de hemel klaar verwacht dan vrij een
vruchtbaar jaar.
Kerstmis aan deur is Pasen aan մ veur.
Kerstmis in de sneeuw, Pasen in de modder.
Kerstmis winderig, Lichtmis stil, een massa hooi
beloven wil.
Kerstnacht helder en klaar, geeft een gezegend jaar.
Met kerstmis lengen de dagen, zoverre als dat ge een teil
pap kunt omstoten. =zeer weinig. Ook:
Met Kerstmis lengt de dag, zoveel een mus geeuwen mag.
Met kerstmis sneeuw belooft met Pasen klaver.
Zijn de bomen met Kerstmis wit van sneeuw, ze zijn in de
lente wit van bloesem.
Sneeuw in de kerstnacht geeft een goede hopoogst.
Vliegen op Kerstdag de muggen rond, dan dekt op Pasen het
ijs de grond.
Vorst voor kerstdag brengt geen afslag. =Valt de winter
voor kerst al in zal hij toch niet eerder dan gewoonlijk eindigen.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/