26 juli.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
26
juli, H. Anna: de Griekse vorm van Hebreeuws Hanna
(Channah): ‘genade, begenadigde, lieflijke of aanvallige.’ In Lucas 2 is het de
naam van een profetes. Nergens staan de namen Joachim en Anna vermeld als de
ouders van de Heilige Maagd. Zijn grote verbreiding kreeg de naam door Anna, de
vrouw van Joachim, (zie 20 maart) moeder van Maria die genoemd werd in de
apocriefe boeken van Jacobus.
Emmerantia was de moeder van de heilige Anna, was een
godsvruchtig meisje, dat vaak en graag naar de berg Karmel ging om in de leer
van de H. Schrift onderwezen te worden. Een van de vrome mannen voorspelde haar
dat uit haar familie de Messias geboren zou worden. In die tijd wilde Stolanus,
ook een zeer gelovig man, met haar omgaan. Ze volgde hem naar zijn huis en
baarde twee dochters en een zoon. Dan leek het alsof God haar gebed om een
vierde kind niet wilde verhoren.
20 jaren waren verstreken na de geboorte van haar derde
kind, dan ontving ze toch door de mond van een engel de boodschap dat ze nog
eenmaal moeder zou worden. Als de gelukkige ouders die nieuwgeborene, het was
een meisje, in de wieg legden verscheen er aan de rand in gouden letters de
naam Anna. Emmerantia en Stolanus brachten de dochter die God zo wonderbaarlijk
gestuurd had in de tempel zodat ze hier onderwezen zou worden. In die zekere
omgeving van het heiligdom groeide het meisje op tot een bloeiende schoonheid.
Joachim, een jonge man uit voorname en rijke familie, begeerde haar tot vrouw.
God beproefde het jonge paar met de zwaarste beproeving die in die tijd in
Isral denkbaar was, ze kregen geen kinderen. De Joden die wel zagen hoe graag
Joachim en zijn jonge vrouw goed deden en ook van de vele aalmoezen en kostbare
offers wisten vermoedden toch in die kinderloosheid een straf van de Heer voor
heimelijke zonden. Het kwam zo ver dat de priesters Joachim in alle
openbaarheid in de tempelvoorhof voor schut zette omdat hij Israël nog geen
nakomeling geschonken had. Diep getroffen vluchtte Joachim naar zijn kudde aan
de rand van de woestijn. Anna was bezorgd om haar man van wie ze zielsveel
hield, maar ze wist niet waar hij zich verborg. De maagden bespotten haar nu ze
schijnbaar ook door haar man verlaten was. In haar dubbele nood vluchtte ze tot
God en verzonk steeds dieper in gebed. In een van die gebeden verscheen een
engel die haar troostte en sprak: ‘de Heer heeft je verzoek gehoord. Je zal een
kind baren waarvoor de wereld in verering buigen zal.’ Anna sprak in ernstige
vreugde: ‘dan zal ik dat kind aan de Heer wijden zodat die hem het leven lang
kan dienen.’ Ongeveer dezelfde tijd had Joachim, die biddend bij zijn kudde
waakte, een gelijke verschijning. Aan hem bracht de engel de boodschap dat de
Heer zijn huwelijk zegenen zou. Gelijk kreeg hij het bevel om naar Jeruzalem te
gaan waar hij onder de gouden poort van de tempel zijn vrouw zou tegen komen.
Joachim vervulde de wil van de Heer en nam rijke offers mee, tien lammeren voor
de tempel en 12 kalveren voor de armen.
Het geschiedde zoals de engel voorspeld had, onder de
gouden poort trad hem zijn gelukkige vrouw tegemoet. Na een paar maanden baarde
ze een meisje. De ouders begroetten haar met het zelfde gejuich alsof het een
zoon was en noemden haar Maria. De kleine zal een half jaar oud geweest zijn
als de moeder Anna haar op de grond zette om te zien hoe groot ze geworden was.
Daar maakte Maria zeven stappen, alleen en zonder hulp. Van die dag af aan
beschermde ze haar als hun oogappel. Geen kwaads of onreins zou in haar buurt
mogen komen, een rein geschenk wilde ze hun Heer brengen. Na de derde
geboortedag gaven ze haar over aan de hogepriesters zo dat die nu haar schreden
leidden. Wat er verder gebeurde weten we niet. De opdracht van het heilige
ouderpaars was vervuld, de dochter leefde in het voorhof van het heiligdom.
Er wordt verhaald dat Anna na de dood van Joachim nog
tweemaal trouwde.
Eerst in de 4de eeuw vindt men haar naam
vermeld, sinds 1584 is het feest algemeen in de R.K. kerk. Ze wordt afgebeeld
als matrone met een groene, hoop, of rode, liefde, mantel of kleed. De meeste
afbeeldingen zijn met het leven van Maria en Christus verbonden. De bekendste
is wel met Maria als meisje aan haar zijde terwijl ze soms naar de schriftrol
wijst die het meisje in de hand houdt, naar Anna ‘s lessen om Maria in te
wijden in de H. Schrift. Ook zie je vaak, de zogeheten Anna te Drieën of
Annatrits, toont een zittende Anna met op de schoot Maria die op haar beurt het
kind Jezus vasthoudt. Meestal biedt Anna dan het kind een druiventros aan, naar
de wijn die in Christus bloed verandert.
Ze werd de patrones van de huismoeders. De geboorte van Maria zou de
vrucht zijn van veel gebed. Soms zie je haar met haar ouders, nakomelingen en
bloedverwanten, soms tot en met Servatius in de 4de eeuw, dat noemt
men de Maagschap van H. Anna. De schutsvrouwe van W. Frankrijk, moeders,
weduwen, arbeidsters, dienstboden en armen, zo ook berglui, goudsmeden,
snijders, kooplui, molenaars en wevers. Ze wordt bij zwaar onweer, bij
geboorten en bij kinderloosheid om bescherming en hulp gevraagd.
Men zegt dat haar lijk in 710 uit Palestina naar
Constantinopel is gebracht en vele kerken beroemen zich erop relikwieën van
haar te bezitten. Haar gedachtenisfeest is in de Westerse Kerk de 20ste
juli en in de Oosterse de 9de december.
St. Anna is patrones van de schippers en in Vlaanderen van
de kantwerksters. Heeft de jonge dochter drie kruisjes achter de rug, dan komt
ze op ԓint Anna ‘s schapraai, dat is huishouding, -bakske,- of -kappelleke.
Sint Annaparochie in Friesland, Sint Annen in Groningen,
Sint Annaland en Sint Anna ter Muiden zijn plaatsen aan haar gewijd.
Tegen de puien van het dorp Samson, bij Nameche (provincie
Namen) staat een oude boom, het is de St. Annaboom. Գ Nachts voor St. Jan, voor
Goede Vrijdag en in de Heilige Nachten komen de heksen er tezamen en dansen er
in de ronde. In het Zoniën bos, bij Brussel, groeit een gewijde beuk, de St.
Annabeuk.
De bloem van de dag is het moederkruid, Matricaria
chamomilla.
De H. Moeder Anna zegt het volk, bouwt op Sint An de mier
haar hopen, de winter zal niet zacht verlopen, of;
Werken met Sint Anna de mieren, dan zult g’nen lange
winter vieren, of
Bouwt Sint Anna mierenbergen, dan zal ons de winter
tergen.
26 juli, H. Christiana, Christina: het woord christen (Grieks
christianos, Latijn christianus) waarvan deze naam is afgeleid werd blijkens
Handelingen 11:26 het eerst in Antiochië gebruikt: ‘En het geschiedde, dat zij
een vol jaar in de gemeente gastvrij ontvangen werden en dat de discipelen het
eerst te Antiochië christenen genoemd werden.’ Christen is een afleiding van
Christus: Grieks christos: gezalfde.
Christina was waarschijnlijk een dochter van een Engelse
koning die in de 8ste leefde. Later kwam ze een christelijke prediker
tegen en liet zich dopen. Om de vervolgingen te ontgaan trok ze naar België en
vestigde zich te Dikkelvenne bij de Schelde waar ze de rest van haar leven
doorbracht.
Haar relikwieën werden op het eind van de 9de
eeuw naar Dendermonde overgedragen.
26 juli,
H. Eobanus, mede bisschop van Bonifatius in de kerk van
Utrecht.
Eobanus of Euban is de helper van Bonifatius geweest in de
bekering van de Friezen en was bij hem tijdens de marteling. Hij is eerst
begraven in de Salvator kerk te Utrecht. Dan
is hij met de H. Adalarius naar Fulda gebracht en van Fulda naar Erfurt
en begraven in het klooster van Maria. Dat klooster was door Bonifatius
gebouwd, stortte tenslotte van ouderdom in. Toen het weer opgebouwd moest
worden in 1154 zijn de lichamen weer vervoerd, Adalarius op 20 april en Eobanus
op 26 juli. Welke ontvoering zo’n aangename en lieflijke geur geroken
werd zodat iedereen verwonderd stond. Ja, de blinden, de kreupelen, doven,
stommen, melaatse en alle die razende koortsen hadden werden daar genezen.
26
juli, Wilbrandus, 35ste bisschop van Utrecht.
Nadat Otto verslagen was heeft Floris, graaf van Holland,
en met hem de voornaamste leenmannen Willibrandus of Wilbrandus gekozen. Hij
was de zoon van de graaf van Oldenburg en al bisschop van Paterborn. Terwijl ze zich over het verkiezen van een
nieuwe bisschop beraadden zijn de graaf van Gelderland en de heer van
Amstelland gekomen die in de vorige slag dodelijk gewond waren en voor een
korte tijd uit hun gevangenis waren ontslagen (ze gingen dan ook niet meer
terug wat ze onder ede beloofd hadden te doen) in de vergadering gekomen op hun
matrassen en de hulp van de kerk inriepen. De hele geestelijkheid is toen in
tranen uitgebarsten en de droefheid van de moord op hun bisschop kwam onder het
volk opnieuw op gang. Ze hebben dan eenstemmig Willebrand gekozen als een
kloeke en dappere kerel omdat hij de rechte man zou zijn die hun nederlaag kon
wreken. Hij was echter in Itali omdat hij het gezantschap van Fredericus II
daar bekleedde. Er zijn dan gelijk mensen naar Rome gegaan, ook omdat het
verboden was om twee bisdommen te hebben.
Aldus geregeld is hij naar Utrecht gekomen en heeft er direct werk van
gemaakt om de moordenaars van Otto te straffen. Heeft een groot leger verzameld
en is naar Coevorden getrokken waar Rudolfus heerste. Die heeft hij overwonnen
die hem dan ter voet viel en gestraft door overgave van het kasteel, geen
regeerder meer van het land zou zijn, grote som geld betalen, honderd ruiters
naar Lijfland zenden en op de plaats der nederlaag een kapittel met 25
kanunniken stichten en een nonnenklooster te stichten wat later Aqua nigra of
zwarte water is genoemd. Hierna zouden er door die twist verschillende abdijen
gesticht zijn. Rudolfus kreeg echter berouw over het gesloten verdrag en heeft Coevorden
weer veroverd. Toen zijn die van het kasteel tegen hem in opstand gekomen en
hebben hem als een wetbreker uit de kamer gesleept en op een rad gezet en kwam
er een grote slachting onder het landsvolk, mannen en vrouwen. Wilbrandus wordt
niet geroemd om zijn geestelijkheid, wat toch zijn werk moest zijn, maar om
zijn dapperheid. Tenslotte is hij nadat hij Coevorden te vergeefs had proberen
te veroveren bij Zwolle op 26 juli 1233 overleden. Hij is begraven in de St.
Servaas kerk waarvan hij de gronden gelegd zou hebben.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/