27 mei.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
27
mei of 25 mei, H. Beda de Eerbiedwaardige. (Baeda
Venerabilis)
Beda
was een Benedictijn. Reeds bij zijn leven werden zijn geschriften in de kerken
voorgelezen en ontving hij de naam van ‘eerbiedwaardige,’ ‘ venerabilis.’ Of
omdat hij op latere leeftijd blind werd had hij een begeleider nodig. Tijdens
een wandeling door een dal vol stenen zei de jongeling spottend tegen hem dat
er een massa mensen verzameld waren om naar hem te luisteren. Beda begon te
preken en toen hij wilde afsluiten zei hij; ‘In eeuwigheid,’ Daarop antwoordden
de stenen; ‘Amen, eerbiedwaardige vader.’
Hij
is geboren in 672 of 673 en waarschijnlijk in het gehucht Monkton in het gebied
van het klooster Wearmouth in Northumberland wiens school hij bezocht. Dit
klooster stond onder leiding van de abt Benedictus Biscopius. Hij trad al op
zijn zevende in en werd met zijn negentiende diaken en elf jaar later tot
priester gewijd en begaf zich in 691 met abt Ceolfried in het klooster van St.
Paul te Jarrow waar hij in 702 tot presbyter gewijd werd. Was leraar aan de
kloosterschool en wijdde zijn leven aan studie, geschiedschrijving en
bijbelonderricht. Hij haalde zijn kennis uit de bijbel en de Latijnse
kerkvaders. Hij had een grote kennis van Latijn en kon wat Grieks en Hebreeuws.
Hij is overleden de 26ste mei 735 in laatst genoemd klooster terwijl
zijn gebeente later naar Durham werd over gebracht. Door paus Leo XIII is hij
tot kerkleraar uitgeroepen en is schutspatroon van geleerden.
Heeft
te Jarrow vele leerlingen gevormd en tal van commentaren over Bijbelse
geschriften geschreven, als mede homilieën, heiligenlevens, hymnen, epigrammen,
chronologische en grammatische werken. Zijn hoofdwerk is de ‘Historia
ecclesiastica gentis Anglorum,’ in 5 boeken een nauwkeurig en onpartijdig
geschrift aan bronnen ontleende geschiedenis van Engeland tot het jaar 731.
Door zijn schrift ‘de sex aetatibus mundi’ voerde hij de tijdrekening van
Dionysus Exiquus in de geschiedenisrekening in. Ook schreef hij een
natuurwetenschappelijk werk: De natura rerum. Opvallend is dat Beda
schreef dat de aarde rond was als ԥen speelbal en niet als ԥen schild.’ Ander
historisch werk betreft biografieën van de abten van de kloosters van Wearmouth
en Jarrow en over het leven van St. Cuthbert van Lindisfarne. Zijn laatste
werk, dat pas op zijn sterfbed werd voltooid, was een vertaling in het
Angelsaksisch van het evangelie van Johannes.
Hij
wordt afgebeeld als een oude monnik in zwart habijt met kruik, rozenkrans,
inktpot, boek ganzenveer en soms schrijvend aan een bureau met daarop een
wereldbol en vele wetenschappelijke instrumenten.
27 mei / 28 april, H. Theodora:
Grieks
theodorus: ‘geschenk van God.’
Theodora
was een martelares te Alexandrië. Haar legendarische passio berust op een
verhaal dat in de 4de eeuw al bestond. Tijdens de vervolgingen onder
Maximianus werd zij tot de prostitutie veroordeeld maar bevrijd door een jonge
christen, Didymus, die zijn soldatenkleding met haar ruilde. Didymus werd
daarop gedood en ook zij zou weer zijn gegrepen en gedood.
27 mei, H. Therapon,
(Therapont of Therapontus)
van Cyprus of
Sardes)
Hij
was bisschop van Cyprus (of Sardes) en stierf de marteldood omwille van
Christus tijdens de christenvervolgingen onder keizer Valerianus (253-260).
Zijn beulen hadden hem tussen twee dorre palen vastgebonden en vervolgens tot
bloedens toe gegeseld. Na zijn dood begonnen de stokken uit te lopen op de
plekken waar zijn bloedspatten terecht gekomen waren. De bladeren die eruit
groeiden, bezaten geneeskrachtige werking. Zijn relieken zouden later naar
Constantinopel zijn overgebracht.
Zijn
legende verhaalt dat uit de grond die zijn martelaarsbloed dronk een grote eik
ontsprong. Deze eik was altijd groen en men ziet hem nog te Sardes waar deze
heilige geboren werd. De boom geneest alle ziekten. Nu, de stad Sofia heet ook
Sardica en bij de kerk van de Heilige Petka (Parasceve) ziet men een oude
boomstronk die vele kerven en groeven vertoont en half in de muur verborgen
zit. Het volk noemt hem ‘de boom van de heilige Therapon’ en op deze dag gaat
iedereen naar deze wonderboom en snijdt er een stukje van de tronk. Men draagt
het mee naar huis want het bezit grote beschermende kracht. Het volk denk dat
Therapon hier de marteldood onderging, doch ten onrechte want hij stierf te
Sardes en niet te Sardica. Gelijkenis van de plaatsnaam verklaart het bestaan
van de heilige eik.
27 mei, H. Johannes, (Frans Jean, Engels John, Duits
Johann, Spaans Juan, Italiaans Giovanni en onze Jan). De naam van verschillende
pausen.
Johanna
was een vrouwelijke paus (Frau Jutte, Jutta, Gilberta, Agnes of Glancia)
die al in haar jonge jaren in mannenkleren liep en zo naar Athene kwam. Later
ging ze naar Rome onder de naam Johannes Anglicus, de engelachtige Johannes, en
speelde hier haar mannelijke rol verder, had talrijke leerlingen en werd na de
dood van Leo IV in 855 als Johannes VIII tot de pauselijke stoel verheven. Na
twee jaar geregeerd te hebben zou ze na een val gestorven zijn, naar een ander
verhaal werd ze afgezet en leefde lange tijd in boetedoening.
Dit
gold tot de 17de eeuw als historische waarheid tot het weerlegd
werd, het is meer stof voor legende. De legende om Pauzin Johanna is sinds de
13de eeuw overgeleverd. De oorspronkelijke vorm van deze sage
bericht van een naamloze pauzin die tegen het einde van de 11de eeuw
geregeerd zou hebben (Chronica universalis Mettensis van Jean de Mailly Mitte
in het midden van de 12de eeuw). Martin van Troppau verlegt deze
legende in zijn openbare kroniek van 1277 in de negende eeuw en vult de zwangerschap en bevalling van de pauzin
aan die tijdens een processie gebeurde. Twee versies van Martin beschrijven de
dood van de pauzin en haar kind bij de geboorte of met de verbanning in een
klooster. Latere overleveringen smukken de eerste versie op en ze krijgt andere
namen. Er komt pas echte twijfel aan de historiciteit van de legende, die zelfs
door pausen voor echt gehouden werd, door de gereformeerde kerkhistoricis David
Blondel.
De
officile opvolger van Benedictus was geen Johannus of Johanna, maar Benedictus
III waar echter weer weinig historisch bewijs voor is zodat sommige vermoeden
dat die naam door de R. Kerk zelf uitgevonden is toen Joanna verwijderd werd.
Een van de bekendste historische bron is de Liber Pontificalis van de vroegere
tegenpaus Anastasius Bibliothecarius die een tijdgenoot van de pauzin was, de
opmerking van een pauzin is waarschijnlijk door een latere schrijver als
voetnoot overgenomen en werd in de 13de eeuw gedateerd en is
mogelijk door de kroniek van Martins von Trappau ontstaan.
27 mei, Johannes I, de Heilige uit Toscane die in 523 de
heilige stoel beklom werd in 524 tegen zijn wil door de Oost-Gotische koning Theoderich
naar Constantinopel gezonden om keizer Justinus I te bewegen om wat milder te
zijn tegen de Arianen, maar na terugkeer te Ravenna werd hij in de gevangenis
geworpen waar hij op 18 mei 526 stierf.
27
mei, Godefridus;
28ste bisschop van Utrecht.
Toen
de kanunniken die een bisschop moesten kiezen wederom overhoop lagen is het
door de onverwachte komst van keizer Frederikus I gebeurd dat de domproost
Godefridus wettig werd gekozen.
Hij
werd van Rhenen genoemd naar het kasteel van Rhenen. Niet lang na zijn
verkiezing kwam er een tweedacht tussen de bisschop en de graaf van Holland
over het bezitten van Friesland. Graaf Floris eigende zich dat ganse land toe,
de bisschop rekende er ook op en zag dat hij te kort schoot en wendde zich tot
keizer Frederik I die het verschil oploste. 1170 is Utrecht en Holland
getroffen door een geweldige watervloed en door een brand lelijke gehavend. Hij
heeft het kasteel Rhenen aan de kerk van Utrecht geschonken. Gestorven op 27
mei 1177 en is begraven in de St. Maartens kerk.
Naar
de oude kroniek van Egmond, en Beka was er nog nooit dergelijke vloed gezien
noch gehoord geweest. Junius meent dat de landen van Tessel, Wieringen en het
land daarom heen in deze vloed geheel verdronken en in kleine eilandjes
verdeeld zijn.
De
blauwe bernagie, Borago officinalis, en de egelkool, Ranunculus flammula, zijn
de bloemen van de dag.
Zie
verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/