28 oktober.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
28
oktober, H. Simon Zelotes
(Simon de ijveraar): Simon betekent שמעון ‘horen, luisteren.’
Griekse vorm van Simeon, in Grieks betekent simos een ‘stompe neus,’ vergelijk
Simonoides, de naam van een Grieks lierdichter uit Ceos ca. 500 v. Chr. Bij
Tacitus komt ook de naam Simo(nis) voor als die van een Jood. Vanuit Germaans
si-man, betekent het zege-man.’ In het N.T. vrij frequent, Simon Petrus.
Simon Zelotes; de
ijveraar, apostel, Lucas 6: 15, Handelingen 1: 13. Hij wordt de ijveraar
genoemd omdat hij deel uitmaakte van de zeloten die ijverden voor de bevrijding
van Israël. Verder is er weinig van hem bekend. Om hem te onderscheiden van
Simon Petrus wordt hij Kananaios of Kananites genoemd, Mattheus 10:4, Marcus
3:18 en in de lijst van apostels in Lucas 6: 15 wat herhaald wordt in
Handelingen 1:13, Zelotes.
In latere traditie wordt hij vaak geassocieerd met Judas
Thaddeus, de broer van Jacob de minderen en ze hebben op dezelfde dag hun
feest. De meest verspreide traditie is dat hij in Egypte preekte en daarna met
Judas in Perzië en Armenië waar beiden gemarteld werden rond het jaar 70. Deze
versie wordt in de gouden legende gevonden. Latere traditie ontwikkelt een
onafhankelijke persoonlijkheid voor Simon en speciaal over zijn lot. De ene
traditie zegt dat hij naar het Midden Oosten reisde en Afrika, anderen zeggen
dat hij Engeland bezocht, mogelijk Glastonbury, en gemarteld werd in het
tegenwoordige Lincolnshire. Anderen en aangemoedigd door zijn bijnaam stellen
dat hij gewikkeld was bij een complot tegen de Romeinen dat bruut onderdrukt
werd.
Hij wordt afgebeeld als apostel, blootsvoets. Volgens de
legende is hij door midden gezaagd waarom hij steeds afgebeeld wordt met een
zaag in de hand, soms met een kruis omdat hij volgens andere bronnen gekruisigd
werd. Verder met een anker, schip, roeispaan, enkele vissen, lans, knots en een
zwaard of bijl. Soms staat hij op een zon als verwijzing naar de
zonsverduistering bij zijn marteling of houdt een vaandel vast met de tekst uit
de geloofsbelijdenis; Sanctorum communionum, remissionem peccatorum, ‘de
gemeenschap van de heiligen, de vergeving van de zonden.’ Patroonheilige van
ververs, leerlooiers, houthakkers, metselaars en wordt aangeroepen tegen
vrouwen die de baas spelen.
28 oktober, H. Judas Thaddeus: Aramees tadda: ‘de dappere.’ In
Mattheus 10:3 is het de toenaam van de apostel Judas. Judas Thaddeus zou de
broer zijn van Jacobus de mindere, zoon van Cleophas, neef van Maria en Jozef,
bloedverwant van Christus waarvan gezegd wordt dat hij veel op hem leek. Hij
was mogelijk een visser. Preekte in Syrië, Mesopotamië en Perzië met Simon.
Heler, duivels uitdrijver, kon duivelse afgoden uitdrijven waardoor de demonen
uit de beelden vlogen die dan verkruimelden.
Naar de westelijke sagen zou hij met Simon aan de Perzen
het evangelie verkondigd hebben en daar als martelaar zijn gestorven. Dat is
waar de oude legende van Edessa de Judas
met Thomas vergelijkt die al in 200 als apostel van Parthi gold, Thaddeus werd
daarentegen op het christendom in Edessa teruggevoerd.
De kerkvader Hiëronymus noemt deze apostel de drie-namige
omdat hij ook nog Lebbeus heet wat waarschijnlijk net als Thaddeus ‘hartekind,’
betekent. Volgens de overlevering is hij gedood met een hellebaard, een
moordwerktuig dat bestaat uit een strijdbijl aan een lange spies wat zijn
attribuut is. Dat zou in Perzië gebeurd zijn, relikwieën zijn er te Rome in de
St. Pieter, Reims en Toulouse.
Soms wordt hij met een kruis afgebeeld omdat hij volgens
sommigen gekruisigd werd.
Men noemt hem de patroon van de ‘verwanhoopte zaken,’
wanhopig of onmogelijke zaken, wat mogelijk verband houdt met het verhaal van
de twee kleinkinderen van de apostel die voor de keizer gebracht werden en als
hun bezitting een stuk akkerland opgaven waarvan de opbrengst juist voldoende
was om de schatting aan de keizer te kunnen betalen. Of wanhopig vanwege de
verwarring bij vroege Christenen tussen de ene Judas en de andere Judas die de
verschillen tussen de namen niet begrepen, ze vroegen nooit om zijn hulp en
zijn verering was een verloren zaak. Verder wordt hij afgebeeld als een
gebaarde man die een boek vast houdt, boot, zwaard en bijna altijd met een
medaille die het profiel van Christus erop waar hij op leek en meestal met een
kleine vlam boven zijn hoofd, vaak draagt hij een pen of zit aan een
schrijftafel als verwijzing naar zijn canonieke epistel.
Weerspreuken.
Sint Simon en Judas:
Als Simon en Judas henengaan, dan komt de winter aan.
Als Simon en Judas komen, begint men de winter te schromen.
Is Simon en Judas voorbij, dan is winter kort nabij.
28
oktober, H. Abraham: Hebreeuws,
waarschijnlijk ‘de (goddelijke) vader is barmhartig.’ In het O.T. uitgelegd als
\vader van een menigte volken,’ de oorspronkelijke vorm was Abram Genesis 11:26
de (goddelijke) vader is verheven.
Abraham was bisschop van Efeze in het midden van de 6de
eeuw.
28 oktober, Faro: verkorte Germaanse naam, waarvan het
eerste deel terug te vinden is in onze varen.
Faro van Meaux was een Frankische edelman uit
Meaux. Hij was gehuwd met Bichild, maar zou in overeenstemming met zijn vrouw
een celibatair leven zijn gaan leiden. Hij werd monnik en later bisschop van
Meaux na 627 en kanselier van Dagobert I, stichter van de abdij St. Faron bij
Meaux. Faro was van regionaal belang voor de verspreiding van het christendom
.Hij schonk de H. Fiacrus land om een klooster te stichten.
28
oktober, H. Honoratus: Latijn honor: ‘eer,’ honoratus: ‘zeer geëerd,’
Honoratus was bisschop van Vercelli en gewijd ca. 395.
Gestorven op 28/29 oktober na 397. Er wordt ook vermeld dat hij met Eusebius
van Vercelli in verbanning geleefd had en in 395 als opvolger van bisschop
Lidmenius aantrad die tot dan toe bisschop van Vercelli geweest was. De H.
Ambrosius van Milaan was hierin zijn voorspreker.
Chrysanthemum serotinum, Aster sparsiflorus, en Ceanothus
zijn de feestdagbloemen.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/