29 september.
uit
idlespeculations-terryprest.blogspot.com
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
29
september of 4 november, Jesse, (Isai of Jesaja, Hebreeuws
‘heil van Jahweh.’. De naam komt meermalen in het O.T. voor, maar vooral als
die van een van de grootste Israëlische profeten. Hij was een boer uit
Bethlehem rond de 10de eeuw voor Christus met twee dochters en zeven
zonen. De jongste, David, werd door de profeet Samuël tot koning gezalfd toen
koning Saul in ongenade was gevallen. Hij was werkzaam in de tijd van koning
Uzzia tot Hizkia. Naast boeteprediker was hij vooral de voorzegger van de komst
van de Verlosser (het oudtestamentische boek Jesaja wordt door velen aan drie
schrijvers toegeschreven)
De boom van Jesse is de stamboom van Christus, Jesaja 11:
1-3 ‘en er zal een scheut komen uit de stomp van Jesse en een tak zal uit zijn
wortels groeien.’ Dat wordt uitgelegd van de komst van de Messias en daarom
noemen Matthes en Lucas Isai de stamvader van Jezus en werd de stronk van Isae
of de stam van Jesse uitgebeeld als een stamboom die in Isai wortelt en
uitloopt in Jezus. In de Latijnse
Vulgata Bijbel die in de Middeleeuwen gebruikt werd: ‘at egredietur virga de
radice Iesse et flos de radice eius ascendet ‘ of een twijg uit de wortel van
Jesse, en een bloem zal oprijzen...’ Flos, of floris is Latijn voor bloem. Virga
is een ‘groene twijg, roede twijg en komt dichtbij Virgo of Virgin of
Maagd wat ongetwijfeld de naam beïnvloed heeft. Dus Jezus is de Virga Jesse
of ҳcheut van JesseӮ Lucas 3 begint met Jezus historie, van zijn vader Jozef
tot Adam. Matthes begint met zijn afstamming van Abraham. De patriarch Jesse
werd dikwijls door de schilders en beeldhouwers afgebeeld als liggende op de
grond en slapende. Uit zijn borst en soms uit zijn mond of schedel spruit een
stevige stam die zich meer en meer vertakt naarmate hij hoger stijgt. Elke
twijg draagt een van de voorvaderen van Jezus. De hoogste top vertoont de
ontloken bloem die Maria met het kindeke tot troon versterkt. De Gentse
schilder Geeraard Horebout, 15de eeuw, heeft zo’n schilderij
gemaakt. Te Llawrhayadr, een dorp in het prinsdom Wallis, ziet men in de kerk
een kleurenraam dat van de abdij Basingwerk komt. Patriarch Jesse ligt op de
rug en uit zijn lende ontspringt de Boom met Davids nalatenschap en bovenaan
prijkt de Zaligmaker.
Te Hasselt is een kapel waar een Lievrouwe beeld berust
dat de naam van Virga Jesse draagt. Er bestaat een genootschap en alle leden
dragen tijdens de processie een roede in de rechterhand. Alle zeven jaar wordt
het wonderbeeld in de ommegang rondgedragen en ook alle zeven jaar wordt
erwtensoep met stukjes spek uitgedeeld. Dat gebeurt tijdens de octaaf van O. L.
Vrouw Hemelvaart. Een overgrote ketel soep wordt met beiaardspel naar de kapel
van O. L. Vrouw van Virga Jesse: twijg van Jesse, gedragen. De vier leden van
het genootschap houden een grote pollepel in de hand, begeleiden de ketel en in
sommige huizen wordt de eresoep aangeboden. Aan de ingang van de kapel zet men
de ketel neer en de soep wordt aan het volk uitgedeeld. Het stamt
waarschijnlijk van een gebruik van soep wat gedurende een hongersnood werd
gedaan.
Isai wordt als oude man afgebeeld met een lange baard. Uit
zijn borst ontspringt een boom die zich vertakt en aan de top zit Maria met het
kind Jezus.
29 september, Rafael:
genezer onder God.
Rafael staat voor de genezing in de mens. Hij gaat in op elke vraag om
genezing.
Gedurende
het verhaal van Tobit en Tobias treedt de aartsengel Rafael op in vermomming,
als mens. Tobit en Tobias weten niet dat de man die zij kennen als Azarias
eigenlijk de engel Rafal is (Tobit 5, 5): ‘Tobias ging iemand zoeken en hij
vond Rafael; dit was een engel, maar Tobias wist dat niet.ӠWanneer Tobias zijn
toekomstige reisgezel aan Tobit voorstelt, noemt Rafael zich Azarias (Tobit 5,
12-13): ‘Daarop zei Tobit: ‘ik zou toch graag weten, broeder, tot welke familie
u hoort en hoe u heet.’Toen zei hij: ‘ik ben Azarias, de zoon van de grote
Ananias, een volksgenoot.’ Pas aan het eind van het avontuur, wanneer Tobias
weer thuis is en Azarias de helft van zijn bezittingen heeft aangeboden als
dank voor diens hulp, maakt Azarias bekend wie hij eigenlijk is (Tobit 12, 15):
‘Ik ben Rafael, een van de zeven heilige engelen die de gebeden van de heilige
opdragen en toegang hebben tot voor de heerlijke troon van de Heilige.’
Rafael
beveelt hem de vis te vangen en de lever, gal en de maag eruit te halen.
Daarmee verdrijft Rafael de demon Asmodeus, kwelduivel van Sara, een ver
familielid van Tobias, en geneest hij de oude Tobit van zijn blindheid.
Meestal
wordt Azarias - Rafael afgebeeld als een engel met vleugels. Ook vaak als
pelgrim met vleugels en dan blootsvoets, pelgrimsstaf in de hand met daaraan
een kalebas, vaak vergezeld van een hond en een jongen (Tobias) die de vis in
de hand houdt.
Patroon
van reizigers, emigranten en spoorwegpersoneel, als pelgrim, als genezer ook
van verplegers en apothekers.
29 september, Gabriel, Feest
18 en 24 (voorheen: op de vooravond van het feest van Maria Boodschap!) en 26
maart (oosterse kerk: feest van de samenkomst der engelen rond Gabriël en 11
juni (verschijning Gabriël op berg Athos) en 29 september (met Michael, Rafael en alle
andere aartsengelen).
Gabriël is een van de aartsengelen, die in de Joodse
traditie met name worden genoemd. Naast hem kennen wij nog Michael en Rafael.
In het Oude Testament horen we voor het eerst van Gabriël in de profetieën van Daniël:
8,16 en 9,21. De eerste keer wordt hij opgeroepen om aan Daniël een hemels
visioen uit te leggen; de tweede keer komt hij naar Daniël toevliegen om hem
een bericht uit de hemel te brengen. Buiten de Heilige Schrift horen we ook van
hem in het Eerste Boek Henoch.
Gabriël is het meest bekend geworden door de rol die hij
speelt in het Nieuwe Testament. Hij kondigt de geboorte aan van Johannes de
Doper, wanneer diens toekomstige vader, de priester Zacharias, dienst doet in
de tempel. Hij verschijnt hem naast het altaar; en als Zacharias hem iets
tegenwerpt, wordt hem door de engel het zwijgen opgelegd totdat het kind
Johannes geboren zal zijn. Vervolgens verschijnt de engel Gabriël aan Maria om
haar aan te kondigen dat zij de moeder van Gods Zoon zal worden. Ook zij
plaatst een tegenwerping, maar dat stelt de engel juist in staat grote beloften
over het komende kind uit te spreken..
De volgelingen van Mohammed zijn ervan overtuigd, dat het
de engel Gabriël was die hem in de eenzaamheid de Koran heeft gedicteerd. Dat
moet ongeveer tussen 610 en 630 geweest zijn.
Feest 11 juni (oosterse kerk).
In de tijd van patriarch Nicolaas Chrysoverges (984-996) zat een monnik ‘s
nachts in zijn cel de getijden te bidden van de Heilige Maagd. Hij woonde in
het toenmalige Pantocrator klooster; tegenwoordig heet het naar de icoon die
rond deze gebeurtenis werd vervaardigd. Hij was alleen, want zijn overste had
iets te doen in Karyes. Juist was hij met zijn gezang aangekomen bij de woorden
‘eerbiedwaardiger dan de engelen...լ toen er plotseling een man in de kerk
verscheen, die een volkomen onbekende hymne begon te zingen; hij begon met de
woorden ‘het is passend...’De monnik was diep getroffen, zowel door de woorden
als door het hemelse gezang.
Toen wendde de vreemdeling zich tot de monnik: ‘dat zingen
we bij ons altijd zo.’ De monnik wilde het graag vastleggen en bracht een
marmeren schrijftabletje tevoorschijn; de gast schreef erop met zijn vinger
alsof hij op was schreef in plaats van steen. Daarna was hij verdwenen. Het was
de aartsengel Gabriël. Het tabletje werd naar Constantinopel overgebracht met
als gevolg dat de hymne tot op de huidige dag nog steeds in de oosterse
liturgie wordt gezongen:
‘Het is passend U te zegenen;
U bracht God voort,
altijd gezegende en aller zuiverste Moeder van
God.
Eerbiedwaardiger dan de cherubijnen
zelfs de serafijnen zijn in heerlijkheid niet
met U te vergelijken.
Ongerept bracht U Gods Woord ter wereld,
U bent waarlijk de Moeder van God.
Wij brengen U lof.’
Er werd een icoon vervaardigd naar deze hymne. Het Pantokrator
klooster werd omgedoopt tot Klooster van de Ԉet-is-passend-icoonծ
Hij wordt afgebeeld met scepter en globe; kruis;
leliestengel; olijf- en palmtak (in hoge Middeleeuwen en renaissance vooral bij
Annunciatie); schriftrol; soms met een wierookvat; zwaard; duif (Heilige
Geest); staand op bankje (in Byzantijnse voorstelling, teken van waardigheid).
In de kunst is de Boodschap van de aartsengel Gabril aan
Maria ontelbare malen afgebeeld; het meest in het tijdperk van de Renaissance,
toen de gelovigen juist bijzonder geïnteresseerd waren in de grootheid van de
mens, en dus eens te meer in de bijzondere grootheid van de menswording van God
in Jezus. Ook op oosterse iconen wordt dit feest graag afgebeeld.
Heel vaak komt de engel, herkenbaar aan zijn vleugels, van
links op Maria af, met vooruitgestoken vinger of hand; Maria bevindt zich
meestal rechts op de afbeelding; zij schrikt op uit haar gebed dikwijls met een
(gebeden)boek in haar nabijheid; zij wendt zich op de nadering van de engel
enigszins af. Ergens op de afbeelding is haast altijd een lelie te vinden,
symbool van het feit, dat Maria maagd blijft terwijl zij van de Heilige Geest
een kind ontvangt in haar schoot.
Op Middeleeuwse afbeeldingen is God de Vader in de hemel
ook te zien, en soms ook de Heilige Geest, voorgesteld als een duif, die van
God naar Maria vliegt; een enkele keer bevindt zich in de baan van God naar
Maria ook een klein bloot Jezuspoppetje compleet met een kruisje over zijn
schouder... Hij duikt a.h.w. Maria in! Op zulke afbeeldingen wordt het mysterie
wel erg kneuterig in beeld gebracht; anderzijds is dat een aanwijzing hoe
vertrouwd men zich voelde bij (de dingen van) God. Wanneer op zoծ voorstelling
van ԍaria Boodschapՠ(ook wel ԁnnonciatieՠof ԁnnunciatieՠgenoemd) ergens een doek
bevindt die ogenschijnlijk zomaar is opgehangen, dan is die symbool voor het
menselijk lichaam waarmee God zich in Jezus bekleedt...!
Gabril is patroon van de post, telegraaf- en
telefoondienst; sinds 1951 ook van persagentschappen, nieuwsdiensten, radio- en
televisiemedewerkers; van boodschappers, brievendragers, postboden en
krantenbezorgers; daarnaast ook van postzegelverzamelaars; hij wordt ook
aangeroepen bij kinderloze huwelijken.
29
september, Wijding van de Basiliek van de H. Aartsengel St. Michael (Sint-Michiel): Hebreeuws ԗie is als God?ՠDe naam van een van de 7 aartsengelen
genoemd in het boek Danil 10:13, 21 en wordt beschreven als de voornaamste der
vorsten en de beschermer van het vrome Isral, ook een persoonsnaam in Numeri
13. Verder in het N.T. in een brief van Judas vers 9 waar hij met de satan
strijdt om het lichaam van Mozes. Een uitleg is dat door de overwinning van
Jezus op de dood, het kwaad niet langer de baas is in de wereld, maar wel op
aarde blijft bestaan als vijand van al degenen die Gods wil niet opvolgen.
Verder in Openbaringen van Johannes, 12:7-12 ԥn er kwam oorlog in de hemel; En
er kwam oorlog in de hemel; Michal en zijn engelen hadden oorlog te voeren
tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, maar hij kon geen
stand houden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden.ӠHij is de
aanvoerder der engelen, de overwinnaar van boze machten, beschermheer van de
Christenen. In het latere volksgeloof is hij de begeleider van de zielen die
gestorven zijn op hun weg naar de hemel. De bekende spiritual ҍichael, row the
boat ashore, Alleluia!Ӡgaat over die reis van de gestorven zielen. Paus
Gregorius I wijdde aan hem de Engelenburcht te Rome. Dat was omdat de
aartsengel tijdens een pestepidemie aan de paus verschenen was, vliegend in de
lucht terwijl hij zijn vlammend zwaard in de schede stak. De Franse orde van de
Heilige Michal, de Britse orde van Sint Michal en de Beierse huisridderorde van
de Heilige Michal hebben er hun naam van.
Hij is patroon van de wapendragers, en vanwege zijn
weegschaal ook die van de bakkers, de weegmeesters en de apothekers en verder
van de ambulanciers, de artiesten, de bankiers, de stervenden, de kruideniers,
de paramedici, de zieken, de armen, de zwaardsmeden, de ruiters, de soldaten,
de politiemannen, de hoedenmakers, de blik- en tingieters, de wagenmakers, de
radiomechanici, de snijders, de glazenmakers en de schilders. Patroonheilige
van vele plaatsen en wordt aanroepen voor een goede dood en tegen bliksem en
donder. Hij wordt dan ook afgebeeld als Romeins veldheer met borstkuras en
korte tunica of als ridder in wapenuitrusting. Hij houdt een schild, zwaard of
lans vast en soms een weegschaal waarmee hij de zielen tijdens het Laatste
Oordeel het gewicht bepaalt. Ook een banier of kruisvaan komen voor en ketens
waarmee hij Satan vastlegt. Vanwege zijn vlammend zwaard waarmee hij in 590 op
het kasteel van keizer Hadrianus verschenen is, nu Castel sant Angelo, wordt
hij aangeroepen tegen bliksem en onweer.
De Amerikaanse vorm van Michal is Mickey.
Hij wordt gevierd op deze dag en 8 mei, dat ter
herinnering aan het verschijnen van de engel op de berg Gargano waar hij in 493
gezien zou zijn.
Michal en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de
draak, ook de draak en zijn engelen voerde oorlog, (zie Vondels Lucifer) Het
Griekse woord drakoon, waarvan ons woord draak is afgeleid, betekent
oorspronkelijk slang. Ten gevolge van deze gedaanteverwisseling kon
bijvoorbeeld ook de paradijsslang als een gevleugelde draak worden afgebeeld
zoals op de omstreeks in het jaar 1015 vervaardigde bronzen deur van de dom te
Hildesheim.
Zijn bakermat hebben we te zoeken in Perzi waar zijn beeld
voorkomt in Vohu Mano, de voornaamste van de zes Amesha Spentaճ die met Ahura
Mazda zelf de zeven aartsengelen vormen. Dit bleef niet zonder gevolgen op het
engelengeloof der Joden van wie op hun beurt de christenen veel van hun
voorstelling overnamen. Zo vinden we in beide geschriften de Vohu Mano onder de
naam Michael terug. Zie het laatste boek der Bijbel waar hij strijdt tegen het
monster dat duivel heet.
Hij werd als drakendoder door de christenen van Egypte
beschreven waar hij de vervanger is van Horus. De voormalige tempel van Cleopatra
in Alexandri werd door bisschop Alexander al met een groot Michaelbeeld
verrijkt. Dat in Colosse veel wonderen in zijn naam werden verricht, dat
Constantijn de Grote een Michaelistempel in Constantinopel oprichtte, dat van
de ԧrote geleider van de zielen naar het paradijsՠoveral afbeeldingen worden gevonden in
steen, munten en dergelijke uit oude graven.
Al in de aanvang van de vierde eeuw moet er te Keulen een
kerk aan hen gewijd zijn geweest. Tal van plaatsen en bedehuizen dragen de naam
van deze heilige die van lieverlede gemetamorfoseerd werd tot krijgsheld, vele
gebruiken van de Wodanskultuur gingen op hem over, het engelengewaad legde hij
af en verwisselde het met de ridderuitrusting. Zie verder St. Joris. Hij was al
vroeg bekend en is waarschijnlijk onder Karel de Grote in Duitsland gekomen.
In de beeldende kunst werd Michal in de Byzantijnse tijd
afgebeeld gekleed in een chlamys van het keizerlijk hof. Dat is een bovenmantel
gemaakt van een vierkante wollen lap die op de rechter schouder door een
sierspeld bijeen wordt gehouden. In de hand draagt hij dan een lange staf
waaraan een wimpel is bevestigd met in de Griekse taal de woorden: ҈eilig,
heilig, heilig,Ӡuit het boek Jesaja 6:3. In het Westen draagt hij meestal een
tuniek of is hij als ridder gekleed met zwaard en hellebaard.Michal wordt vaak
afgebeeld als een gevleugelde ridder in een glanzende uitrusting met een
vlammend zwaard die op de overwonnen draak, de duivel, staat. Hij is daarom ook
patroon van de R.K. Kerk. Ook de beschermheilige van Duitsland. De bijzondere
verhouding tot het Duitse volk wordt voor het eerst vermeld bij Widukind in
zijn beschrijving van de slagen tegen de Hongaren in 933 en 955 toen zijn
afbeelding op de veldtekens voorkwam. Reeds in het oosten werd St. Michal vooral
op de bergen vereerd en doordat misschien hetzelfde in Duitsland in zwang kwam
ter vervanging van heidense geesten werd hij vaak patroon van burchtkapellen.
Hij is recordhouder als schutspatroon van meer dan 30 ambachten en handwerken,
daarbij komt dan nog dat hij helpt tegen het hemelvuur, de kerkhoven bewaakt en
stervenden bijstaat.
De Michael die de draak doorsteekt zie je op vele plaatsen
afgebeeld. In Brussel staat hij bij de toren van het stadhuis en is daar 5m
hoog. In Zwolle staat hij voor de ingang van de Hervormde kerk en ook aan de
Grote Markt, bij de Katholieke kerk aan de Roggestraat. Ook prijkt een beeld
van de gevleugelde drakendoder op een van de zuilen van een monumentaal hek die
de begraafplaats aan de Bredase weg te Tilburg omgeeft. In Amsterdam bij de
gevel van een huis een de Herengracht bij de Utrechtse straat. In Augsburg
wordt het feest van St. Michael gevierd op de 29ste september. Als
de klok van Perlach een heel uur aanwijst komt een houten poppetje te
voorschijn die de aartsengel voorstelt. Bij elke klokslag steekt de drakendoder
den duivel zijn lans in het lichaam.
In het Gemeentewapen en in het kerkzegel van Harlingen
staat het beeld van de engel Michael terwijl die de draak doorboort. Hij heeft
hier ook een weegschaal in de hand omdat het goed en het kwaad na hun dood
wordt gewogen om te zien of ze beloond dan bestraft moeten worden, de duivel
drukte de ene schaal naar beneden en Michael duwt de ander omhoog.
Michielsgestel voert ook Michael in zijn wapen. Men
geloofde in die tijd werkelijk aan draken. Gessner beschreef het als een
bestaand dier.
Hij wordt wel eens verward met St. Joris. Michael heeft
meestal vleugels en wordt met een weegschaal afgebeeld. St. Joris is op een
paard met een maagd.
Om zich te beveiligen tegen de boosaardigheden van de
duivel, volgens een Normandische sage, koos
de H. Michal een woning op de naar hem genoemde berg die als het ware
opduikt uit de zee, de Mont Saint Michel, ten zuiden van Cherbourg. De duivel huisde
in een eenvoudige hut bij de kust waar hij prachtige akkers bezat. De heilige
begint zich daarboven op een gegeven moment te vervelen en bedenkt een
overeenkomst met zijn buurman, satan. Hij stelt hem voor dat hij, Michael, zorg
zal dragen voor zijn akkers en dat ze in de oogst alles samen zullen delen. De
ander, lui als hij is, neemt het aan. ‘Kies slechts welke gedeelte van de oogst
dat je wil hebben’ spreekt de heilige, dat boven of dat onder de grond groeit.’
‘Dan neem ik mijn deel, het eerstgenoemde,’ en denkt dat hij een goede zet
heeft gedaan. Maar zie, er groeiden alleen wortels, uien en andere veldvruchten
waarvan het blad geen waarde heeft. Volgens afspraak werd in de tijd van de
oogst het bovenste aan de duivel toegewezen. Toen die daarop de overeenkomst
verbreken wilde werd door zijn buurman het voorstel gedaan om dan het volgende
jaar onderste deel te nemen. Al gauw bleek dat er nu alleen maar graan groeide,
erwten en dergelijke Hij kreeg dus weer niets en ging zelf maar weer aan de
arbeid. De heilige bezag dit vanuit zijn toren en zo’n op een middel om het
land in de hand te krijgen. Hij nodigde de duivel uit te eten. Die liet zich
niet onbetuigd aan spijs en drank, zo zelfs dat hij zich onwel begon te voelen.
Toen joeg zijn gastheer hem van tafel, greep een stok en gaf hem tot besluit een
schop in de rug zodat hij als een bal door het luchtruim vloog en terecht kwam
bij de stad Mortain. Dit op z’on onzachte wijze dat zijn horens en klauwen in
de rots drongen waarvan de sporen nog niet uitgewist zijn.
Omdat hij toch altijd verloor besloot hij de streek te
verlaten en liet aan zijn overwinnaar zijn akkers na.
De herfsttijloos heet wel Michielsblume of -wurz,
Colchicum autumnale, die nu ongeveer bloeit.
De zinnebeeldige bloem van de dag is Aster tradescanti.
Het is de Michaelmas daisy.
Onze allerheiligenbloem heet in België Sintewilpersblumkes
naar Willibrord die zijn feestdag heeft op 7 nov., Sinteketriensblomme naar St.
Catharina, feestdag op 25 nov., de Duitse Christusblume,
De St. Michielspeer is een goede braadpeer die nu rijp is,
in Frans doyenne St. Michel.
De tarwe werd door de Aartsengel Michael geschonken. Ze
had eerst de grootte van een struisei. Maar de mens werd aldra goddeloos, ze
werd klein als een duivenei. De mens werd niet beter, ze werd zo klein als een
hazelnoot. Ten tijde van Jozef was ze zo groot als een erwt. Nu is ze nog
kleiner geworden. Blijft de mens boos, zij zal nietig worden en verdwijnen.
Weerspreuken.
Het eind van de zomer, het begin van de voorwinter. Een
kritische dag in de volksweerkunde.
Bekend is wel de Michielszomer.
Als de eikelen vallen voor Sinte Michiel, dan snijdt de
winter door lijf en ziel.
Met Sint Michiel verdwijnt de hitte. Ook:
Sinte Michiel brengt de winter onder zijn kiel.
Sint Michiel steekt het licht aan, Maria Boodschap blaast
het uit. =De dagen zijn reeds zoveel gekort dat er Գ avonds bij het eten licht
moet branden.
Sinte Michiel verbiedt linnen broek en hennepen kiel. Het
begint reeds koud te worden.
Sinte Michiel verbiedt de witte broek en blauwe kiel. Ook:
Sint Michiel schuwt de strooien hoed en ook de blauwe
kiel.
Trekt voor Michiel de vogel niet, geen winter is nog
in մ verschiet.
Zonder onweer, Michielsregen zachte winter, goede
zegen.
Sint Michielszomer, zo genoemd omdat de dagen rond
deze tijd gewoonlijk mooi zijn.
In Duitsland: ‘Donnert der Michl
Viel Arbeit fur den Sighl.’
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/