5 april.
Klik hier voor
inleiding heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of
tijdsbepaling, weerspreuken, bloemen.
5
april, H. Vincent Ferrerius
(Vincentius, Fincentius, Ferrer of Ferrier): Latijn werkwoord vincere:
‘overwinnen,’ dus de overwinnaar. Naam van verschillende heiligen, 22.
Vincent
Ferrerius is geboren ca 1350 in Valencia. Hij trad
toe tot de order der Dominicanen. Hij kreeg een geweldige bekendheid doordat
hij als boeteprediker en wonderdoener door Spanje, Itali, Zwitserland,
Duitsland en vooral Frankrijk trok. Hij was
biechtvader van de pausen Benedictus XIII en Martinus V. H. Vincentius
stierf in Vannes op 5 April 1419 en werd
begraven in Vannes te Bretagne. Paus Calixtus III verklaarde Vincentius in
1458 heilig. Vincentius wordt vooral vereerd binnen de orde der dominicanen en
verder vooral in Spanje, Frankrijk, Zuid-Italië, Duitsland en Oostenrijk. Hij
wordt bijzonder vereerd als patroon tegen hoofdkwalen en epilepsie. Hij wordt
afgebeeld in de pij van de predikheren. Zijn attributen hebben allemaal
betrekking op zijn activiteiten als boeteprediker en eschatoloog. Zijn
donderpreken over het einde der tijden joegen iedereen schrik aan zodat hij
daarom als engel van de Apocalyps wordt afgebeeld met vleugels of bazuin. Hij
draagt de zwart-witte dominicaner habijt en houdt de rechterhand op met
gestrekte vinger. Op zijn borst of in de hand heeft hij vaak een zon met de
letters IHS, Iesus Hominum
Salvator ofwel Jezus redder der mensen als verwijzing naar de bekering van een
aantal zonaanbidders. Soms zie je hem met een klok die hij gebruikte bij de
genezing van invaliden, een pen, boek , een witte lelie, kruis, een vlammend
zwaard van het laatste oordeel of een kind als verwijzing naar een genezing die
hij bij een kind verricht had dat door zijn dolle moeder in stukken was
gesneden, een duif als symbool van de H. Geest, een vlam boven zijn hoofd of
handen omdat de duivel eens van hem zei; zie daar een man die niet brandt te
midden van de vlammen, een kardinaalshoed bij de voeten omdat hij hoge
kerkelijke ambten weigerde en een open graf met een levend persoon als een
verwijzing naar het laatste oordeel. Is schutspatroon van loodgieters, dakwerkers, houtbewerkers en steensnijders. Helpt tegen
hoofdpijn, koorts en epilepsie.
In 1882 vestigden Franse dominicanen van de provincie Lyon die
vanwege decreten hun land verlaten moesten zich na een kort verblijf in
Zwitserland in Rijckholt. Ze brachten ook de verering van Vincentius
Ferrer naar Rijckholt, de gelovigen kwamen daarna
vanzelf, men kwam voor de Vincentiuszegen, het werd
geleidelijk aan een bedevaartplaats.
5 april /
13 oktober, H. Gerard van Sauve-Majeure: Germaans ger:
‘speer,’ hard: ‘hard, sterk of stevig.’ dus ongeveer sterk met de speer.
Gerhard
is geboren ca. 1025 te Corbie, werd benedictijnenmonnik te Corbie en in 1075
abt St. Vincent te Laon. Stichter van het klooster Sauve-Majeure
bij Bordeaux in 1079. Hij is overleden op 5 april 1095.
5 april, H. Juliana van Luik
(Julienne, Johanna van Mont Cornillon of van Luik) :
Latijn Iulius, naam van een Romeins geslacht waartoe Gauis Iulius Caesar behoorde.
Mogelijk van Grieks ioulos: ‘de wollige eerste baardharenլ dus de jeugdige’, of van Jovilius:
‘aan Jupiter gewijd.’ In het N.T. als hoofdman die Paulus naar Rome moet
brengen, Handelingen 27. De vrouwelijke vorm Julia als die van een christin in
Romeinen 16:15. Verschillende heiligen zijn er van deze naam.
Deze
heilige Juliana werd geboren in 1193 te Retienne, bij
Luik. Al vroeg was ze in een klooster doordat ze haar ouders al jong verloor en
werd opgevoed in het Augustijner klooster van Mont Cornillon. Zij trad in het jaar 1207 in het
klooster in en 1230 werd zij overste. Ze was bekend door haar visioenen en had
reeds vanaf het begin dat zij in dit klooster verbleef een geweldige interesse
in het heilig Sacrament. Als overste ijverde zij voor de instelling van het
sacramentsfeest, maar de nonnen konden niet wennen aan de strenge regelvoering
die Juliana wilde aanhouden. Tot twee maal toe werd ze uit het klooster
verdreven. De eerste keer in 1246 en in 1248 voor de tweede keer. Er was niemand
die gehoor wilde geven aan haar oproep om in het kerkelijk jaar een speciale
dag in te voeren ter eren van het Heilige Sacrament. Met haar medezuster Eva
van Luik (haar feest wordt ook vandaag gevierd) bleef zij zich inzetten voor
deze verering. Bij weinigen vond zij gehoor. Slechts de kanunnik uit het
naburige Namen, verbonden aan het bisdom Luik, steunde haar. Na haar
eerste rehabilitatie werd door de bisschop van Luik een bijzondere dag ter eren
van het Heilig Sacrament ingevoerd. Na de dood van de bisschop werd zij
verdreven uit het klooster en vestigde zij zich in Fosse
nabij Namen als kluizenares. Hier is zij op 5 april 1258 in, alle eenzaamheid,
gestorven. Door een voorval in de Italiaanse stad Bolsena, waar een priester
twijfelde aan de tegenwoordigheid van Christus in de Hostie, kwam de naam van
Juliana weer naar boven. Tijdens de H. Mis was de hostie gaan bloeden en het
Bloed drupte op de vloer van de kerk. Dit kwam paus Urbanus V (1362 - 1370, de
kanunnik van Luik) ter oren en terstond stelde hij voor de gehele kerk
het Sacrament feest in. Het beroemde Ҕantum ergoӠvan Thomas van Aquino is terug
te voeren op dit feest dat steeds op de tweede donderdag na Pinksteren wordt
gevierd. Ze werd
heilig verklaard in 1869.
Ze
wordt afgebeeld in het habijt van de cistercinzers als van augustijnen Vanwege
haar godsvrucht voor het H. Sacrament en haar levenslange streven om de
Sacramentsdag op de kerkelijke kalender geplaatst te krijgen wordt ze met een
monstrans afgebeeld. Ook een volle maan waarvan een stuk ontbreekt, naar een
van haar visioenen waarin Christus haar erop wees dat er in het hele kerkelijk
jaar geen feestdag voor het H. Sacrament bestond.
5 april, H. Theodora:
Grieks theodorus: ‘geschenk van God.’
Theodora
is geboren in 812 op het eiland Aegina. Ze ging in
837, na de dood van haar man, in het klooster te Thessaloniki. Blonk uit in
vroomheid en naastenliefde.
Theodora was de vrouw van de Michael II Angelos die zijn zwangere vrouw verstootte voor Gangrene. Ze werd
door monniken opgevangen en naar een klooster gebracht waar ze haar zoon Nikephoros ter wereld bracht. Christus verscheen bij
Michael II en dreigde hem met hel en verdoemenis als hij Gangrene
niet wegstuurde. Dat gebeurde en hij had haar laten martelen als Theodora niet
tussen beide gekomen was. Na zijn dood werd ze non. Het volk van Arta ging haar na haar dood vereren als de heilige patrones
van Arta. Haar lichaam lag lange tijd begraven in de
kerk van het klooster waar zij had geleefd. Die kerk was oorspronkelijk gewijd
aan Sint Joris (Agios Georgios)
maar kreeg geleidelijk aan haar naam, Agia Theodora.
In de Spaanse katholieke kerk wordt de heilige Theodora
afgebeeld met een mandje fruit.
5 april, H. Eva: Hebreeuws voor Ԥe leven gevendeՠStammoeder van het
mensengeslacht.
De
zalige Eva was kluizenares te Luik in de 13de eeuw. Is geboren rond
1190 en in Luik op 14 maart 1265 gestorven in het klooster van de H. Martinus.
Na het overlijden van Juliana van Cornillon ijverde
ze verder voor de invoering van het feest van Sacramentsdag wat tenslotte in
1265 gebeurde.
De
symbolische feestdagbloem is de gele keizerskroon Fritillaria lutea. Om haar
rein levend draagt ze een witte lelie in de hand.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/