5 augustus.
Klik hier voor
inleiding heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of
tijdsbepaling, weerspreuken, bloemen.
5
augustus, Wijding van de basiliek van Maria ter Sneeuw. Een van de vier grote
basilieken van de wereld wiens wijdingsfeest de gehele kerk meeviert. Ze wordt
genoemd Maria de Meerdere. Een sneeuwval op een warme zomerse dag zou volgens
de legende de plaats hebben aangeduid waar Maria de Kerk wenste. Maria ad Nives, Maria zur
Schnee, Notre Dame aux neiges.
Er
leefde te Rome, gesproten uit een Patricisch geslacht, een echtpaar die een
zeer godsdienstig leven leidde. Omdat ze geen kinderen hadden besloten ze hun
schatten in dienst van de kerk te besteden en een heiligdom te stichten wiens
plaats door een wonder werd aangewezen. Terwijl
in de eerste dagen van augustus de zomer bijzonder heet was viel op een
plek op de Esquilijnse heuvel een grote hoeveelheid
sneeuw die aanstonds de vorm aannam van de grondslag ene kerk. Die aanduiding
was voor de Patriciër Joannes voldoende om hier een heiligdom te laten
verrijzen die in het jaar 444 door Paus Sixtus III
werd ingewijd en voortaan bekend staat onder de naam Santa Maria ad Nives. Ze wordt ook Santa Maria as Praesepe genoemd omdat men
zegt dat de stenen kribbe uit Bethlehem’ s stal er naar
over gebracht is terwijl er een kindje van zilver zich in bevindt. Ieder jaar op 5 augustus wordt het feest van Maria-ter-Sneeuw
groots gevierd. Hoofdcelebrant van de pontificale eucharistie is echter niet de
paus maar de aartspriester van de basiliek. Tijdens deze plechtigheid wordt de
legende over het sneeuwwonder verteld en laat men witte dahliablaadjes van
bovenuit de kerk naar beneden dwarrelen.
Een
zelfde wonder gebeurde ook in andere kerken, terwijl een kerk die aan Marie Aux Neiges is gewijd zich bevindt
te Nivelles die er de naam van heeft.
(Zo
ook koning Lodewijk de Vrome die op een rit door Դ woud afsteeg om zich Ԥie Fusse zu deckenլ
zo als ook een Oosterse uitdrukking luidt, vgl. 1 Sam. 24:4. Hij zette het
Mariabeeldje, dat hij aan de hals droeg op een steen en was later niet meer bij
machte het daar weg te halen. Nadat hij gebeden had om hulp om zijn bezit weer
terug te kunnen nemen vernam hij een stem die hem gelastte op de plaats waar
sneeuw zou vallen een kerk ter eren van Maria te bouwen. Toen inderdaad de
vlokken vielen riep hij: ‘dit is Hilde sneeuw!’ De plaats heet nu Hildesheim.
(Hilde of Holle, Holda? die
schudt toch haar bed op zodat de veren rondvliegen en men op aarde zegt, ‘het
sneeuwt’ Sneeuwvlokken en wol worden ook in Psalm 147: 16 met elkaar vergeleken
waar het heet: ‘Prijs Sion, uw God, die sneeuw geeft als wol.’ De Brusselaars
plachten de sneeuwwitheid van hun werk O. L. Vrouwe ter Sneeuw aan te bevelen.
Bij de
Engelsen wordt een ‘huwelijk in de sneeuw’ als een gelukkig voorteken voor een
echtelijk leven beschouwd waar dan menig huwelijk met Kerst gesloten wordt.
Maar ook Holda geeft sneeuw en vruchtbaarheid. Dat ook van Holda
de invloed op de groei van het koren op Maria is over gegaan zie je onder
andere uit het verhaal dat Maria ergens in de Elzas midden op de winter uit de
sneeuw drie korenaren liet opschieten op de plaats waar ze wilde dat er een
heiligdom gesticht zou worden. Daarom draagt het Mariabeeldje van Kirchenthal drie korenaren in de hand, een van de
oorspronkelijk aren zou in de schatkamer van de kerk nog bewaard worden.
In
België is er te Werbeek de verering van Onze Lieve
Vrouwe ter Sneeuw. Dit wordt gevierd op 5 augustus. Een rondreizend marskramer,
W. Verryet, zou op weg naar Chaam bij een open plek
midden in de sneeuw een klein Lieve Vrouwe beeldje gevonden hebben. Hij nam het
op en legde het beeldje in zijn mars. Dicht bij Chaam wordt hij echter
overvallen. Hij roept Maria te hulp en verdedigt zich dapper, er wordt op hem
geschoten maar ‘t schot gaat niet af, de rovers vluchten, hij is gered. Een
paar weken later bevestigt hij het beeldje aan de eik bij Werbeek.
Later kwam hier een kapel die door talloze bedevaartgangers werd bezocht.
5 augustus, H. Abel: Hebreeuws ‘adem, de
vergankelijke.’ Tweede zoon van Adam en Eva Gen 4:2. Of van abe,
Germaans ԡdelծ
Abel
trad als monnik in het benedictijnenklooster te Lobbes in en werd door
Bonifatius in 743 tot aartsbisschop van Reims benoemd. Maar als aartsbisschop
van Reims functioneerde als Milo, zoon van Liutwin
van Trier die rond 722 door Karel Martel als bisschop van Trier en Reims
ingezet was. Naar de woorden van zijn tijdgenoten was hij geen geestelijke,
zijn opgave was meer de verdediging van zijn gebied was aartsbisschop van
Reims, zijn opvattingen als verdeling van het kerkgoed van Reims onder zijn
kinderen waar Bonifatius niet blij mee was zodat hij door een andere bisschop
te benoemen die toestanden wilde verbeteren. Hij kon de bisschoppelijke zetel
tegen de machtige geestelijke Milo niet in bezit nemen en legde zijn
bisschopsambt na drie jaar neer en trok zich terug in Lobbes waar hij tot zijn
dood als medeabt werkte. Hij is overleden tussen 750
en 760 in (Belgische) Henegouwen. Wordt daar vooral vereerd.
5 augustus, H. Cassianus: ‘de arme of beroofde.’ Cassius is de
naam van een Romeins geslacht waarvan Cassianus
afgeleid is.
Cassianus was bisschop van Autun in de 4de
eeuw. Volgens een legendarische vita was hij afkomstig uit Alexandrië en
geboren uit een edel geslacht, opgevoed door Zonis.
Hij maakte van zijn huis een christelijk ziekenhuis in de tijd van Julianus,
bevrijdde zijn slaven en bouwde een kerk te Orta in
Egypte waar hij ook bisschop werd onder Jovianus in
363.
Hij
was bisschop van Autun vanaf 314 tot zijn dood in 350. Wonderwerker. De tombe
van Cassianus was beroemd. Een vlek in de vorm van
een kruis verscheen er op waarvan gezegd wordt dat daarmee Germanus een
conversatie met de heilige hield in zijn tombe. Hij vroeg hem hoe hij gestorven
was en de heilige antwoordde dat dat gebeurde terwijl hij rustte. Dat wordt in
zijn vita verhaald en is misschien de reden waarom er zo vurig stof van zijn
tombe geschraapt wordt.
5
augustus, H. Laurentius Justianus, Latijn, ‘uit Laurentium,’ een
stad in Latium, die ook in verband wordt gebracht met
de laurier,’dԤe gelauwerde.’ Er zijn verschillende
heiligen van deze naam.
Deze
Laurentius was patriarch van Venetië.
5 of 9 augustus, H. Oswald van
Northumbria: Germaans ans:
‘god,’ wald: ‘heersenՠ,’ 5 augustus?
Hij is
geboren ca 605 als zoon van Ethelfrith van Bernicia (Aethelfrith the Ravager of Bernicia ) in Northumbria en prinses Aacha
of Deira, broer van H. Ebbe de oudere, neef van H. Etheldra. Na de dood van zijn vader in een gevecht in 617
vluchtte hij op zijn elfde naar het hof van koning Eochaid Buide te Dunadd in modern Schotland. Daar werd hij bekeerd.
Studeerde bij de monniken van Iona met zijn broer Oswiu.
Hij vocht in de slag van Fid Eoin
in 628. Beschrijvingen van zijn tijd noemen hem met աrmen
van grote lengte en kracht, helder blauwe ogen, geel haar, lang gezicht en
dunne baard, smalle lippen met een vriendelijke lachծ
Hij had als lievelingsdieren raven. In 634 vormde hij zijn eigen leger en
keerde terug naar Northumbri en versloeg koning Caedwalla van Gwynedd en
veroverde de troon van Northumbria. Hij had een visioen gekregen van St. Colman en had ook de nacht ervoor een groot kruis op het
slachtveld opgericht, opgedragen aan zijn winst en bemiddeling van de heilige,
de slag is nu bekend als battle of heavenfield. Hij bracht St. Aidan
naar zijn rijk om het evangelie te brengen, bouwde kerken en kloosters, zoals
de abdij van Lindisfarne dat nu Holy
Island heet, en bracht monniken uit
Schotland over om het kloosterleven te starten. Trouwde met de dochter van
koning Cynegils van Wessex en haalde die koning over
om St. Birinus toe te laten om het evangelie in zijn
koninkrijk te brengen. Vanwege zijn veroveringen en familiebanden vormde zijn
koninklijke standaard van purperrood en goud de basis van het wapen in modern
Northumberland. Op 5 augustus 642 werd hij bij Maserfelth,
Shropshire, verslagen en door de heidense koning Penda van Mercia gedood. Daarom
wordt hij soms als martelaar gezien.
Door
de Schotse monniken werd zijn cultus al vroeg over het vasteland verspreid. In
het bijzonder in de Alpenlanden werd hij vereerd. Van St. Willibrord wordt
verteld dat hij een gedeelte van de schedel van koning Oswald steeds bij zich
droeg. In Beieren is zijn verering nog steeds levendig, talrijk zijn de
Oswaldkapellen in de Beierse Alpen. Niet slechts de plaats van zijn kapellen op
de bergtoppen wekt, evenals bij St. Michael, de herinnering aan Wodan,
duidelijker is nog de raaf op zijn linkerschouder die op vele afbeeldingen
voorkomt. De volkskunde geeft nog een merkwaardige verbinding. De laatste
schoof op de akker, voorwerp van offerriten, heet in Duitsland ‘de Wode,’ in Zuid Duitsland echter de
‘Oswald’ In de etymologie Oswald: Answald: ‘heerser
der Azen.’ Die heerser is Wodan.
De kerk
van Zeddam heeft Oswaldus als patroon. Dit wordt al
vermeld in een oorkonde uit ca. 1125 als een kerk te Sydehem.
Men veronderstelt dat Willibrord die kerk gesticht heeft. Er zijn
speelmangedichten bewaard gebleven die bekend zijn als Oswaldgedichten en uit
de 12-14de eeuw stammen en van hem de naam ontleend hebben.
Hij
was koning en heilige en maakte grote indruk in een korte tijd zodat er veel
verhalen van hem zijn. Met Pasen dineerde hij met St. Aidan
toen een groep bedelaars om aalmoezen vroeg. Oswald gaf hen al de weelde en
voedsel dat hij droeg, brak de zilveren tafelversiering en verdeelde het. St. Aidan was zo geroerd vanwege zijn liefdadigheid dat hij
zijn hand pakte en zei; ‘lay this
hand never perish!’ Deze hand bleef bewaard en is nu
een schrijn te Bamburg.
Zijn
lichaam werd in stukken gehakt op het slachtveld waar hij viel en zijn hoofd en
armen werden in triomf op stokken gezet. Een arm werd door Oswalds raven op een
essenboom gezet en waar de arm op de grond viel sprong een heilige bron op.
Een
reed iemand op een paard bij Heavenfield, het paard
kreeg problemen en viel al rollend op de grond vanwege pijn. Op een plaats
gebeurde het dat het op de plaats kwam waar Oswald gestorven was en was
onmiddellijk genezen. Hij vertelde zijn verhaal in een nabij gelegen herberg.
De mensen namen een bezeten vrouw naar de plaats waar ze onmiddellijk genas.
Mensen begonnen er aarde van mee te nemen wat ze met water vermengden om de
zieken te drinken te geven en er werd zoveel aarde weggenomen dat er een kuil
ontstond waarin een man kon staan.
Oswalds
nicht wilde hem begraven te Bardney Abbey,
Lincolnshire, dat wilden de monniken niet die niet goed overeen
kwamen met de heren van Northumbria. De kist lichtte ճ nachts op wat de
monniken als teken zagen en de begrafenis toestonden. Toen de monniken de
beenderen wasten om die in te kisten spoelde ze het water er vlakbij weg. De
bewoners van de buurt leerden dat de grond kracht had om te genezen. Een zieke
die water met een schilfer van de staak vermengde waarop zijn hoofd was gezet
werd genezen.
Een kleine jongen was genezen toen hij bij de tombe van Oswald zat te Bardney.
Stukken van het Heavenfield kruis zouden helende krachten hebben.
Een plaag werd in Sussex gestopt door Oswalds bemiddeling.
Aartsbisschop
Willibrord verhaalde aan St Wilfrid wonderen die in
Germanië gebeurden door Oswalds relikwieën. Hij zou gestorven zijn terwijl hij
bad voor de zielen van zijn stervende begeleiders, stukken van zijn lichaam
worden in kloosters te Engeland bewaard. Patroon van Zug
in Zwitserland. Hij wordt afgebeeld als koning met kroon die een scepter en
rijksappel draagt, zwaard, palmtak en met zijn raven, of naar vorig verhaal of
omdat de vogel in het geheim boodschappen bracht naar zijn toekomstige bruid,
een beker, hij ontving bij de kroning een zalving bekend als chrisma. Wordt
aangeroepen voor mooi weer en tegen de pest.
Bij Hafling in Tirol noemt men de Alpenroos Oswaldstrude
omdat op een plaats waar eertijds enkel Alpenrozen groeiden enige herders een
beeld van de heilige vonden. Vrome lieden bouwden er de Oswaldkapel die er nog
staat?
De
bloemen van zijn dag zijn de hoorn des overvloed, Cornucopia
cucullatum en de hondenstaart Spartina synosuroides,
twee uitheemse grassen, verder de Egyptische lotus, Nymphaea.
Zie verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/