8 oktober.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
8 oktober of 23 juli, St. Birgitta. Oorspronkelijk een Zweedse naam.
St. Birgitta van Zweden is geboren rond 1303 te Finstad, bij Uppsala als ‘Birgirs
dochter’, de dochter van prins Birger: helper.’ Birger Persson was een adellijke
rechter te Finsta, zuidoosten van Uppsala. Ze stamde
uit de eerste geslachten van het land en werd vroom opgevoed. Ze had vanaf haar
zevende jaar visioenen van de gekruisigde. Verloor vroeg haar moeder en huwde
in 1316 met de 18jarige adellijke Ulf Gudmarson. Uit dit huwelijk ontsproten acht kinderen. Een
van deze kinderen, Catharina van Zweden, is ook heilig geworden. Maakte met
haar gemaal rond 1341-43 een pelgrimstocht naar Santiago de Compostella waarop Ulf intrad bij de cistercinzers. Birgitta begon haar leven als actieve religieuze pas toen
haar echtgenoot in 1344 overleed. Ze deed strenge boetedoeningen, de visioenen
vermeerderden, die werden aan haar door de Heer zelf geopenbaard. Deze
visioenen leggen een grote nadruk op het lijden van Christus en de deelnam,
daaraan door de biddende gelovigen. Stichtte in 1363 te Wadstena
een nonnenklooster orde van de Allerheiligste Verlosser, beter bekend als Birgittinessen en Birgittijnen
bij wie het lijden van Christus centraal stond, de laatste stierf al snel uit.
Zij zelf werd echter niet in de orde opgenomen maar ging naar Rome waar ze een
gasthuis voor Zweedse bedevaartgangers en studenten liet verrijzen. Bemoeide
zich ook met de kerkpolitiek want ze vond dat de paus uit Avignon naar Rome
moest terugkeren. Daar waren vele Franse kardinalen tegen. Uiteindelijk zou H.
Catharina van Siena die wel voor elkaar krijgen. Ze overleed aldaar de 23ste
juli 1378. Haar stoffelijk overschot werd naar Zweden gebracht en in het
klooster Wadstena ter aarde besteld. Haar
heiligverklaring geschiedde in 1391 door Bonifatius VIII en in 1415 door de
kerkvergadering te Constanz. Veel opzien baarden de ‘Revelationes sanctae Brigittae’ die openbaringen had ze zelf geschreven, die in
1488 het eerst te Rome en later bij ons gedrukt zijn.
Zweedse
heilige, hoog begaafd en een der grootste figuren uit
de Middeleeuwen.
Ze
wordt afgebeeld in met een of meer boeken, soms met een hart met kruis op 1
ervan, vaak zie je bij haar een engel die haar influistert wat ze moet
schrijven. Ze heeft een bruin habijt aan, de hoofdbedekking is apart, over de
zwarte sluier wordt een wit linnen gedragen in de vorm van twee kruisende
beugels met daarop 5 druppels die naar de wonden van Christus verwijzen,
vandaar de naam vijfwondenkroon. Verder heeft ze een abdisstaf, boek,
ganzenveer, inktpot, kaars en een hart met rood kruis of IHS, naar haar intense
aanbidding van Christus. Een kroon of wapenschild verwijzen naar de banden met
het Zweedse koningshuis. Ook zie je haar wel geknield met rozenkrans en
kruisbeeld in de hand terwijl een kruis dragende Christus verschijnt en haar de
poort van de hemel toont als verwijzing naar haar visioenen. Soms zie je de duivel
vluchten voor haar kruisteken.
Patrones
van pelgrims en wordt zo ook voorgesteld met pelgrimsstaf en reistas. Wordt
aangeroepen voor een goed stervensuur.
8 oktober, H. Amor van Maastricht.
Een
heilige leek die in de 4de eeuw in Maastricht leefde. Volgens de
legende was Sint Amor een diaken of priester afkomstig uit Aquitanië
(Frankrijk). Bezocht als pelgrim Rome en vestigde zich - op een in Rome op het
graf van Petrus verkregen aanwijzing om naar de door Servatius van Maastricht
gekerstende streek te trekken. Hij preekte in Lotharingen en Brabant en
vestigde zich op latere leeftijd als kluizenaar in Munster Bilzen (België). Van
daar uit ondernam hij regelmatig pelgrimstochten naar
het graf van Sint Servaas. Ook betrok hij in de nabijheid van de Sint
Servaaskerk een ‘kluis.’ Tijdens zijn laatste pelgrimstocht overleed Sint Amor
in Maastricht.
Hij
werd begraven in een kapel, die op het huidige plein werd gebouwd op de plaats
van genoemde kluis. In 850 werden zijn stoffelijke resten overgebracht naar de
Sint Landrada kerk te Munster Bilzen. Het kapelletje werd in de tweede helft
van de 17e eeuw wegens bouwvalligheid afgebroken om plaats te maken
voor de moesmarkt, op 27 april 1654 besloot de gemeenteraad: ‘te laeten paveyen de plaetsche van St. Amors capelle ende te adapteeren tot eenen groenmerckt.’
Hij
wordt als priester afgebeeld met boek en soms een kerkmodel, soms als
kluizenaar.
8 oktober, H. Simeon van Jeruzalem; Griekse variant van Simeon;
hangt samen met het Hebreeuwse werkwoord ‘jemahՠ= ‘horen, luisteren’, enz.
(verwant met Sem; vgl. Semieten = nakomelingen van Sem). Of ‘verhoren’ of ‘God
heeft gehoord’, of’ God heeft (ons gebed om een kind) verhoord,’ zelfs ‘dit
kind zelf is) het bewijs dat God ons heeft verhoord.’ Of de naam kan ook de
bijbetekenis hebben van ‘de horende,’ ‘de luisteraar,’, ‘toehoorder, ‘gehoorzame,
‘oplettende’,, of over wie veel gehoord wordt, ‘beroemd,
roemvols,’ Letterlijk genomen is ook mogelijk een afleiding van het Griekse ‘simos,’
waar de Griekse naam Simoon, ‘vandaan komt = ‘met
stompe of grote neus.’
Na
400 dagen na de geboorte van een zoon moest een vrouw naar de Joodse wet een
reinigingsritueel ondergaan waar een paar duiven geofferd worden en het kind in
de tempel wordt gedragen. Toen Maria, Jozef en Jezus voor dit doel naar de
tempel gingen kwam er een oude man naar voren die in het kind de lang verwachte
Messias herkende. De H. Geest had Simeon voorspeld dat hij niet eerder zou
sterven voor de hij de ‘gezalfde des heren, ‘had gezien. Hij nam het kind in
zijn armen en zei; ‘Deze jongen zal velen in Israël ten val brengen of laten
opstaan. Hij zal een omstreden teken zijn.’
Lucas 2: 34. Daarna voorspelde hij Maria een aandeel in zijn lijden; ‘ook
door uw ziel zal een zwaard gaan.’ Lucas 2: 35. Die uitspraak leidde later tot
de voorstelling van Maria als Moeder der Smarten.
Simeon
wordt afgebeeld als grijsaard met het kind Jezus in zijn armen, soms met witte
lelie of schriftrol. Wordt aangeroepen door echtparen die kinderen willen.
Malva
alcea is zijn kruid. ԉn het Nederduits is dit kruid
Sigmaerts-cruydt genoemd, in het Hoogduits ook Sigmaers kraut of Sigmundtwurtz. Sommige noemen het in het Latijn Herba Simeonis, dat is klein
Sigmaartskruid.’ Duitse Ogenpappel of Augenpappeln, Sigmarswurz of Siegmundwurz
en wordt zo genoemd naar Simeon die de Heer had gezien, vandaar dat de plant
goed is tegen oogzeer. Nauwelijks is Christus op
aarde verschenen of Simeon noemt Hem het Licht tot verlichting van de heidenen.
(Lucas 2: 32)
8 oktober, H.
Demetrius van Sirmium: Grieks: ‘zoon van Demeter,’
godin van de aarde, van de landbouw, uit da-mater, ‘moeder van de aarde.’ De
naam zien we in Handelingen 19 als die van de zilversmid die zich tegen de prediking
van Petrus verzette omdat hij vreesde dat hij zijn zilveren Artemis tempels
niet meer kon verkopen.
Ook
de naam van een heilige die vooral in de Oosterse kerk vereerd wordt. (Russisch
Dimitry) Hij kwam uit een Christelijke familie en
werd rond 280 geboren. Hij was net zoals zijn vader officier in het Romeinse
leger. Of volgens de legende een proconsul van Achaje,
Griekenland, en werd gemarteld onder keizer Diocletianus rond 306.
Hij
wordt vooral vereerd te Thessaloniki, de plaats waar hij gemarteld werd en waar
een kleine kerk voor hem gebouwd werd via de synode van Milaan, in de 5de
eeuw werd het een basiliek.
Ageratum
is de bloem van haar dag.
Zie
verder: http://www.volkoomen.nl/ en :
http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/