9 juni.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
9
juni, H. Felicanus en H. Primus van Rome: Latijn felix: ‘vruchtbaar,
gelukkig of geluk brengend.’ Felicitas was de Romeinse godin van de
vruchtbaarheid, het geluk. In Romeinse tijd was felix vaak de naam van slaven
en overige vrijgelatenen, daarna reeds vroeg bij de Christenen. In het N.T.
Felix, stadhouder te Caesarea, Handelingen 23:24.
Ze zijn
Romeinse martelaren wier graf bij de 15de mijlpaal langs de Via
Nomentana vereerd werd. Volgens een legendarische passio waren ze martelaars
tijdens Diocletianus rond 305. Volgens de overlevering waren beiden officier
uit een patriciërs geslacht, die onvermoeibaar mensen tot het christendom
bekeerden. Toen zij een bezoek brachten aan christenen die in hun cel hun
terechtstelling afwachtten, werden zij wegens hun solidariteit met deze
vervolgde christenen opgepakt en voor de leeuwen gegooid in het Colosseum van Rome. De legende vertelt dat zij op
wonderbaarlijke wijze gered werden, doordat de leeuwen zich voor hun voeten
neervlijden, Primus kreeg koken lood te drinken dat hij inslikte alsof het
water was en Felicianus werd met spijkers door handen en voeten aan een paal
geslagen en werd door een engel bevrijd. Als straf werden zij alsnog onthoofd
aan de Via Nomentana. Hun stoffelijke resten werden door paus Theodorus,
642-649, naar de S. Stefano Rotondo te Rome overgebracht waar ze nog rusten. Ze
waren de eerste heiligen die van buiten naar een kerk in Rome werden overgebracht.
In deze cirkelvormige kerk staan 22 Ionische zuilen, welke in de periode van
1572-1585 door de kunstenaars Niccolo Pomerancio en Antonio Tempesta voorzien
werden van 24 scènes uit de martelaarsgeschiedenis. Ook afbeeldingen uit de
lijdensgeschiedenis van Primus en Felicianus zijn er afgebeeld. In de San
Stefano Rotondo bevindt zich een zijkapel van Primus en Felicianus, die rond de
overbrenging van de relieken rond 645 ontstond. Hier worden beide heiligen
nogmaals afgebeeld, deze keer in een 7deeeuws mozaïek. In dezelfde
tijd werden relieken overgebracht naar Luik, Salzburg, Maria Worth in Carinthie
en Prum in de Eifel.
Ze
worden afgebeeld als jonge mannen met martelaarspalm en zwaard en soms andere
martelwerktuigen als een gesel of kettingen.
Diana
en Cecilia ontvangen de zegen van St. Dominicus.
uit
luftintcontemplativenunsop.blogspot
9 juni, Diana van Andolo: Latijn Deus: ‘God, resp. dies: ‘dag.’ De
Latijnse naam van de godin van de maan, het licht, de jacht en andere (Grieks
Artemis) dochter van Jupiter en Latona. Bekend was de verering in Efeze als
blijkt uit Hand 19.
Een
lid van de Andalo familie. Ze is geboren bij Bologna in Italië. Ze overtuigde
haar vader zijn weerstand te laten varen bij een vestiging van een Dominicaanse
abdij op het land dat hij bezat in Bologna. Ze wilde maagd blijven, maar werd
gedwongen om thuis bij haar familie te blijven. Later kwam ze bij de
Augustijnen te Roxana waar ze met kracht uit het klooster gehaald werd door
haar familie. Later ontsnapte ze en keerde terug. Wat later overtuigde de H.
Jordaan de familie om een Dominicaanse orde voor haar te stichten in 1222. Daar
leidde ze die met vier collega’s en vier nonnen uit Rome, twee van hen waren
Cecilia en Amata. Ze stierf de 9de januari en toen Cecilia en Amata
stierven werden die bij haar begraven. Alle drie werden zalig gesproken in
1891.
Ze
stierf in 1236. De gelukzalige Diana liet haar een rib breken ten einde haar
onschuld te bewaren. Daarom is de lelie haar toegewijd.
9 juni, H. Columba van Iona,
(Colm, Colmcille, Columkill, Coms, Colombkill, in Oud Iers als Colm Cille of
Columcille): wat duif van de kerk betekent.
Hij
is geboren is op 7 december 521 te Fedlimid en Eithne van de Ui Neill clan te
Gartan bij Lough Gartan, county Donegal in Ierland. Hij studeerde in Clonard en
Moville, werd monnik en tenslotte priester. De traditie zegt dat hij rond 560
in een dispuut over een psalm raakte met St. Finnian. Hij kopieerde het
manuscript op het scriptorium onder St. Finnian met de bedoeling de kopie te
houden, St. Finnian betwistte zijn rechten daarover. Men bracht de zaak voor de
koning die Columbanus ongelijk gaf. Toen de soldaten van de koning later het
asielrecht van de kerk schonden was voor hem de maat vol en riep op tot een
oorlog die leidde tot de bloedige slag van Cul Dreinhme in 561 waar velen
gedood werden. Een abtenvergadering verbande hem om die reden. Als boetedoening
voor deze doden bood hij aan om als missionaris naar Schotland te gaan om
evenveel mensen te bekeren als die gedood waren in de slag.
Hij
verbande zichzelf naar Schotland om nog eens verschillende jaren later terug te
komen. Hij vertrok in 563 met 12 metgezellen die volgens de legende eerst
landden aan het zuidelijke eind van het schiereiland Kintyre bij Southend. In
563 mocht hij landen op het eiland Iona aan de westkust van Schotland wat het
centrum van zijn missiewerk onder de Picten werd. Zijn roep als heilig man gaf
hem een rol als diplomaat tussen de stammen. Er zijn ook veel verhalen over
wonderen tijdens zijn werk om de Picten te bekeren. Hij bezocht de heidense
koning Bridei, koning van Fortriu op zijn basis te Inverness en won zijn
respect en speelde al gauw een rol in de politiek van het land. Stichtte
verschillende kerken in de Hebriden, maakte zijn klooster Iona als school voor
missionarissen. Hij was een goede schrijver, schreef verschillende hymnen en
zou 300 boeken overgeschreven hebben. Een van de paar, mogelijk de enigste,
reis na zijn aankomst was op het eind van zijn leven toen hij terugging naar
Ierland en een klooster stichtte te Durrow. Hij stierf op Iona en is begraven
in de abdij die hij vestigde. Overleden op 9 juni 597.
Hij
was een uiterst belangrijke figuur bij de Ierse Gaelic missionarissen monniken
die de kerk introduceerden in het koninkrijk van de Picten tijdens de vroege
Middeleeuwen.
Stichtte
op Iona een kloostergemeenschap die in de moderne vorm en uitgaande van de
Schotse kerk weer tot leven is gekomen. De belangrijkste bron van informatie
over Columbaՠs leven
is de Vita Columbae door Adomnn, negende abt van Iona die stierf in
704. Zijn vita is ook de bron van de
eerste vermelding van het monster van Loch Ness. Volgens Adomnan kwam Columba
bij een groep Picten die een ‘foor little man’ begroeven die door het monster
gedood was en redde een zwemmer met het teken van het Kruis en de vloek; ‘you
will go no further,’ waarop het beest bang werd en vluchtte tot verbazing van
de Picten die Columba ‘s God verheerlijkten. Of dat wel of niet waar is,
Adomnanՠs tekst
stelt specifiek dat het monster in de rivier Ness zwom, meer dan in het meer
zelf. Historisch wordt hij vereerd als oorlogsheilige die vaak aangeroepen werd
in een slag en zijn relikwien werden door het Schotse leger gedragen. O
Columba spes Scotorum... ҏ Columba, hoop van de Schotten, begint een 13deeeuws
gebed in de Antiphoner van Inchcolm, de ‘Iona of the East.’
Shakespeare
haalt hem aan in Macbeth, I, 2,62 ‘St. Columbaan ’s eiland.’ Heet nu Inchcomb
of Inchcolm, in de Firth of Forthm bij de kust van Fife. Daar is een klooster
geweest dat naar St. Columbaan genoemd was. St. Columbaans cel in Macbeth II,
4,35 is Colme kill, een klein eiland dat tot de Hebriden behoort dat ook Iona
heet. Daar werden de Schotse koningen, een zestigtal, waarvan Macbeth de
laatste zou zijn, begraven. Dat omdat de abdij van Iona een heilige plaats was
en hoe heiliger hoe dichter je bij de hemel was. Daar is een heuvel die Angel
hill heet. Daar ging St. Columba vaak bidden en dan kwamen de engelen uit de
hemel naar beneden om met hem te bidden. Na het gebed gingen ze weer terug naar
de hemel.
De
Ieren noemen het St. Janskruid naar hun eigen heilige, St. Colum Cille. In
Keltisch betekenen sommige namen juweel van Columba en dergelijke Een
bijzondere naam is achlasan Chaluimchille: okselpakje van Columba. De plant
werd door man en vrouw onder de linker oksel gedragen, maar het was alleen
werkzaam als het toevallig gevonden was.
ҁrm-pit package of Columba, kindly
Unsought by me, unlooked for!
I shall not be lifted away in my sleep
And I shall not be thrust upon iron..
Better the reward of it under my arm
Than
crowd of calving kine:
Than a
herd of white cattleӬ aldus A. Carmichael. Het
gaf het tweede gezicht, was tegen toverij, hekserij, duivelse oog en dood.
Hiertoe bracht men ze boven de deur en hing ze in het veld zodat
vruchtbaarheid, groei en voorspoed zou toenemen. St. Columba had zijn favoriete
eik, een leerlooier die er onbedachtzaam wat bast van gehaald had kreeg direct
melaatsheid.
Hij
wordt afgebeeld in donker habijt met broden, aalmoezen. Boven zijn hoofd zweeft
soms een vuurbol die hem de juiste weg toonde. Ook wel met boek, ganzenveer en
inktpot omdat hij dichter en componist was. Schutspatroon van dichters en wordt
aangeroepen bij slecht weer, zijn hymnen zou hij tegen onweer geschreven hebben
en de natuurelementen luisterden naar hem.
9 juni, H. Vincentius sainte foy
d’Agen, Vinzenz van Agen: Latijn werkwoord, vincere: ‘overwinnen,’
dus de overwinnaar. Naam van verschillende heiligen, 22.
Vincentius,
diaken en martelaar in Aquitani in onbekende tijd. Volgens de legende werd hij
door de heidenen in de derde of vierde eeuw gedood omdat hij een Gallisch
druden feest verstoorde.
Zijn
passio is rond 550 door een gelovige christen verhaald; Չn Vernetum, het gebied
van Agen, begaven de heidenen zich naar een zonnecultus met een vuurrad. Midden
in de ceremonie maakte Vincentius een kruisteken waardoor het vuur uitging, hij
werd daardoor gevangen genomen, bekende dat hij een dienaar van Christus was,
werd mishandeld en eindelijk onthoofd. Christenen verzorgden zijn lichaam. Een
150 jaar later werd zijn lichaam onbedorven gevonden en feestelijk bijgezet. De
verering die hij de 6de eeuw kreeg betuigen, naast de passio, ook
twee Gallische schrijvers en Gregorius van Tours vertelt uitvoerig hoe
Vincentius een aan hem gewijde basiliek voor ontheiliging behoed had. De
relikwien van de heilige werden tijdens de invallen van de Noormannen rond 900
naar Sainte-Foy dՁgen en later naar de abdij van Conques in het diocees Rodez
gebracht.
Hij
heeft als zinnebeeldige bloemen de gewone zuurdoorn, Berberis vulgaris, de
honderdbladige roos Rosa centifolia, de geaarde ereprijs, Veronica spicata en
de Virgische iris, Iris virginica, Gladiolus imbricatus, Iris xyphium en Marica
striata.
Zie
verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/