9 november.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
9
november, Wijding der Aartsbasiliek van de Allerheiligste Verlosser. Deze kerk is de moederkerk en
het hoofd van alle kerken ter wereld. Oorspronkelijk heette ze de kerk van de
Allerheiligste Verlosser. Later werd ze de H. Johannes toegewijd. Het is de
oude doopkerk van Rome. Het houten altaar herinnert aan de tijden der
vervolgingen toen de bisschop steeds van plaats moest veranderen.
9 november, H. Ursinus: Latijn ursus: ’beer,’ of uit
oud-Hoogduits hros: ‘aarde.’
Ursinus
geldt als eerste bisschop van Bourges en apostel van Auvergne in de 3de
eeuw. Volgens de legende werd hij door Petrus met zeven andere bisschoppen naar
Gallië gezonden om het Evangelie te preken. Of als leerling van de Apostels of
identificeert hem met Nathanael en verhaalt dat hij met een relikwie van
Stephanus als geloofsbrenger naar Bourges is gekomen. Onder bisschop Probianus
werden rond 565 zijn beenderen gevonden en in de kerk van St. Symphorian
overgedragen die later als St. Ursin gewijd werd.
Gregorius
van Tours berichtte over hem waaruit in de 10/11de eeuw zijn
levensgeschiedenis ontstond.
9 november, H. Theodorus van
Euchaita of Tiro: Grieks theodorus: ‘geschenk van
God.’ Zie 5 januari.
Volgens
de legendarische gekleurde passio is Theodorus in het Oosten geboren. Een
eenvoudig soldaat in het leger van keizer Maximianus. Hij stak te Ammasea de
tempel van de Frygische godin Cebele, de moeder van al het leven in de natuur,
in brand. Daarom werd hij in 306 gruwelijk gemarteld en verbrand.
De
oudste getuige van zijn martelaarschap is de lofrede van de H. Gregorius van
Nyssa wat waarschijnlijk op het eind van de 4de eeuw gebeurde, die
wist al weinig zekers en kon zelfs zijn geboortedatum niet aangeven, maar zegt
dat hij in het land van de opgaande zon, dus Klein Azië, geboren is. Met zijn
troepen kwam hij in Helenopontos om daar te overwinteren. Rond die tijd woedde
er een christenvervolging onder keizer Maximianos Daia. Hij moest vanwege zijn
geloof zich voor de stadhouder en bevelhebber van het leger verantwoorden. Na
een eerste verhoor kreeg hij bedenktijd die hij gebruikte om de tempel van de
moeder van de goden (Rea of Artemis) in Amaseia om te gooien. Ondanks deze daad
zou de rechter hem nog een priesterdienst van die cultus aangeboden hebben als
hij zijn geloof opgeven zou. Vervolgens werd hij na folteringen tot de vuurdood
veroordeeld en omgebracht.
Een
eeuw jonger is de verzameling wonderen van de in 479 gestorven priester
Chrysippos von Jeruzalem. Latere Byzantijnse teksten zijn rijker met meest wel
gevonden details. Zo bericht een onbekende van de 9de eeuw dat hij
soldaat in het legioen van de Marmariten van Amaseia was onder commando van
Brinkas. In de omgeving van Euchaita had hij in de naam van Christus een draak
gedood. Tijdens de vervolgingen onder Maximianus probeerde Brinkas hem tevergeefs
te laten offeren voor godenbeelden. Van Posidonius vast gezet en werd nog
eenmaal vrij gelaten en gebruikte die tijd om zijn geloofsbroeders te sterken
en de tempel van de aardmoeder te verbranden. Daarop veroordeelde Publius
Straton hem tot hongerdood in de kerker. Toen hij daar met de engelen in de
nacht zong raakten de bewakers en rechter in verbazing. Na een tweede verhoor
werd hij verbrand. Een vrome Christin met de naam Eusebia bewaarde zijn
relikwien. Symeon Metaphrastes (midden 10de eeuw) heeft deze tweede
versie bewerkt en met het kolyba-wonder vermeerderd dat daarvoor een door
bisschop Nektarios van Constantinopel (381-397) toegeschreven wonderverhaal
was. Daarnaar zou de christenvijand Julianus de verkoop van levensmiddelen
verboden hebben die niet aan God gewijd of met bloed van offerdieren besprengt
was. Daarop verscheen de H. Theodosius aan de bisschop van Euchaita in een
droom en wees hem aan om het gewone voedsel door een gerecht uit dunne tarwe (k
In de
5de eeuw breidde zijn cultus zich over de oud christelijke wereld
uit. Anastasios Sinaita weet te vertellen dat een Sarrazin die het beeld van de
heilige in de kerk van Karsatas bij Damascus met een pijl beschoot de vermelde
ziekte overkwam.
Hij
wordt afgebeeld als Romeins legioensoldaat en soms met een doornenkroon op het
hoofd. Verder heeft hij een martelaarspalm, schild, lans en zwaard en een
toorts waarmee hij de tempel in brand stak, ijzeren krammen waarmee het vlees
van zijn lichaam werd getrokken en een kruisbeeld. Patroonheilige van soldaten.
Wordt aangeroepen bij storm en brand.
Bergthee,
Gaultheria procumbens, is de plant van de dag.
Zie
verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/