9 oktober.
Klik hier voor inleiding
heiligen met relikwieën, biecht, aflaat, chrisma, era of tijdsbepaling,
weerspreuken, bloemen.
9
oktober, H. Johannes Leonardi, Hebreeuws Johanan: ‘Jahweh is genadig,’ een veel gebruikte
Joodse naam, Johannes de Doper, de Baptist, Lucas 1:15, Matth. 3 en dergelijke.
Johannes
is geboren te Lucca in 1541. Hij was een apotheker die zich wijdde aan de
ziekenverpleging. In 1571 werd hij priester en stichtte in Lucca een
Congregatie van reguliere priesters om de verwaarloosde jeugd van Rome te
onderrichten, Reguliere Clerici van de Moeder Gods. Deze religieuzen werden
belast met onderwijs en vooral geloofsonderricht in de steden. Ook voerde hij
hervormingen door in de congregatie van de H. Wilhelmus van Monte Vergine en
van de H. Johannes Gualbertus te Vallombrosa. Overleden op 9 oktober 1607
tijdens de verzorging van pestlijders te Rome. Zalig in 1861 en heilig
verklaard in 1938. Hij is bekend geworden door de uitspraak: Het stelt niets
voor om heilig te worden, het stelt iets voor het te blijven.
9 oktober, Sint Dionysus,
(Sint Denijs, Denis, Dennis of Denys): Grieks: ‘tot Dionysos behorend.’
Dionysos was de Griekse god van de wijn, in Latijn Bacchus. De naam kwam in
christelijke sferen door Dionysius de Areopagiet die door Paulus bekeerd werd,
Handelingen 17:34.
Later
werd het de naam van verscheidene heiligen van wie de bekendste is:
Dionysius
was apostel van de Galliërs en eerste bisschop van Parijs in de derde eeuw. De
oudste overleveringen, de Passio SS. Dionysii Rustici et Eleutherii,
dateert van 600. Daaruit wordt verhaald dat hij vanuit Italië naar Gaul
gezonden was om die te bekeren. Dat maakte een link met Ԥe apostels van Gaul,
die gezonden zijn in het midden van de derde eeuw door paus Fabianus omdat de
kerk onder de vervolgingen van Decius in verval waren geraakt. Enis, met zijn
onafscheidelijke medegezellen Rusticus en Eleutheris, die met hem gemarteld
werden, vestigden zich te Ile de la City aan de rivier Seine. Romeins Parijs, Lutetia,
lag op de hogere gronden van de linkerkant buiten de rivier. Tijdens een nieuwe
vervolging werd hij martelaar op de hoogste heuvel van Parijs, nu Montmarte,
(berg van martelaars) wat een heilige plaats van de druden geweest zou zijn. Gregorius van Tours vermeldt dat hij bisschop
was van Parissii en gemarteld werd doordat hij onthoofd werd met een zwaard.
Denis pikte zijn hoofd op en daarna wandelde hij met zijn hoofd in de handen,
tot ontsteltenis van de toeschouwers, en preekte de hele weg vanaf de
Montmartre naar de begraafplaats. De plaats waar hij stopte met preken en
eigenlijk stierf werd tot een kleine schrijn gemaakt dat zich ontwikkelde tot
de Saint Denis Basilica wat de begraafplaats werd voor alle Franse koningen.
Andere vermeldingen zijn dat zijn lichaam in de Seine werd geworpen, ontdekt en
later in die nacht begraven werd door zijn helpers. Ook St. Alban deed dat
wonder. Hij werd in 272 onthalsd en wordt dan ook afgebeeld met zijn hoofd in
beide handen.
Hij is
een van de 14 noodhelpers. Zijn verering begon al gauw na zijn dood. de
lichamen van St. Denis, Eleutherius en Rusticus werden begraven op de plaats
van hun marteldood waar de bouw van de basiliek begon door St. Genevieve,
geholpen door de mensen van Parijs.
Vooral
werd hij vereerd bij de Frankische koningen. Lodewijk de Vrome noemde in 825
St. Dionysius huispatroon van de Karolingers en schutspatroon van Frankrijk. De
oude Franse strijdkreet was: ‘montjoie St. Denis.’ Volgens anderen zou het de
H. Dionysus geweest zijn die de lelie aan Frankrijk gegeven heeft. Het woord
flamme, wat iris betekent, geeft aanleiding aan de veronderstelling dat het een
iris geweest is. Daarom zou de banier van de H. Dionysus, die op zijn graf
geplant was, oriflamme genoemd zijn, (aurea
flammula) flamme dկr, omdat de gewone lis geel van ‘kleur is;
‘Oriflamme est une banniere
Aucun poi plus forte qui guimple
De cendal ronioyans et simple
Sans pourtraicture dաutre affaire.’ Guillaume Guicert, Roman des Royaux lignages.
Zijn
wondervaandel berust zich nog in de abdij van St. Denis. Dat is de oriflamme,
van Latijn aurea flammula: ԧouden vlamլ de gouden iris in het vaandel, de
oorlogsvaandel van de koningen van Frankrijk. Dat was oorspronkelijk een
kerkelijk vaandel van de abdij van St. Denis. De koningen ontplooiden het als
beschermvoogden van dat klooster. Het bestond, naar men verzekerde, uit de
lijkwade van de H. Denis (Dionysus) een stuk rood laken, vandaar de vlam in de
vorm van een banier.
Hij
wordt aangeroepen tegen duivelse krachten en hoofdpijn. Hij wordt afgebeeld met
zijn mijter en hoofd in zijn handen, gekleed als bisschop en soms met zwaard en
kettingen als verwijzing naar zijn gevangenschap. Schutspatroon van
boogschutters.
Regen
met Sint Denijs, voorspelt natte winter en weinig ijs.
9 oktober, St. Gislenus van
Henegouwen: (Ghislanus, Ghislenus, Ghisleen, Ghislain) Germaans gisil: ‘bijl.
Gislenus
was apostel van Henegouwen. Hij was volgens de traditie een Griek van geboorte,
studeerde te Athene en kwam in het midden van de 7de eeuw naar België,
door Amandus van Gent kreeg hij als bekeringswerk het gebied toegewezen dat nu Wallonië
heet. Hij werd kluizenaar en trok veel volgelingen zodat hij een klooster te
Ursidongue stichtte die later Saint Ghislain genoemd werd, bij Bergen. Hij werd
er abt en overleed daar in 680. Op die plaats werd zijn graf veel bezocht.
Tijdens zijn leven was Gislenus bevriend geweest met Aldegonda van Maubeuge en
Waltrudis van Bergen. Dit bracht enkele baldadige zusters uit dat klooster
ertoe om het gebeente van Gislenus te gaan stelen. Dit lukte ze ook nog, maar
de bisschop droeg hen op de relieken terug te bezorgen.
Hij
wordt meestal afgebeeld tussen een arend en berin die hem toonden waar hij zich
moet vestigen. Ook zie je hem soms met een boek en kerk in vlammen omdat hij
eens een brand afweerde. Wordt aangeroepen door onvruchtbare vrouwen omdat hij
eens een epileptische vrouw genezen zou hebben die later een levende zoon
baarde. In bepaalde delen was het de gewoonte dat vrouwen ճ nachts naar de kerk
gingen en met hun geslachtsdelen tegen de snuit van de berin leunden en zo
hoopten in verwachting te raken. Hij beschermt dan ook tegen epilepsie,
kinderziektes en moeilijke geboortes. Dat omdat hij de kasteelvrouw van die streek
had geholpen door zijn draagband aan haar uit te lenen. Dan zie je de
kasteelheer aan zijn voeten die de draagband aanneemt.
9 oktober, H. Gunther van
Niederalteich, (Gunter, Tsjechisch Vintir): Germaans gund: ‘strijd,’ her: ’heer
of leger,’ het is de strijder. Naam van een van de hoofdpersonen uit het
Nibelungenlied, de broer van Krimhilde. Hij kwam vooral voor in het huis van de
Thüringens vorsten van Schwarzburg, hieruit is ook waarschijnlijk de heilige
van deze naam afkomstig.
Gunter
is geboren in 995 in Schwarzburg, neef
van keizer Hendrik II en zwager van Stephanus I Van Hongarije. Leidde eerst een
heel werelds leven maar kwam door contact met Godehardus van Hildesheim tot
inkeer en leerde de leer der Benedictijnen kennen. Rond 1006 ging hij op
bedevaart naar Rome en trad in het Beierse klooster Niederalteich in. Leefde
toen lang als kluizenaar en ontgon met enkele medebroeders het woud en stichtte
het klooster Rinchnach in Beieren, 1011
Vele
jaren bracht hij door met missiewerk in Bohemen, Hongarije en Brandenburg.
Tijdgenoten schilderen hem af als goede diplomaat en vredestichter zodat er
vrede was tussen Beieren en Bohemen, vooral in het conflict van 1040. Later
trok hij zich weer in de eenzaamheid terug en waar hij naar de overlevering in
een rotsholte de laatste vier jaar van zijn leven doorbracht, overleed in 1045
in de buurt van Gutwasser. Die plaats is met vele legende en wonderen verbonden
en daarom wordt Gunther als heilige gezien. De Boheemse koning Bretislav zou
hem zelfs in zijn kluis te Gutwasser bezocht hebben. Toen hij stierf liet de
heerser het lichaam van de kluizenaar in het klooster Brevnov bij Praag
begraven. Later werden zijn vredesonderhandelingen tegen hem gebruikt. In de 18/19de
eeuw beschuldigde men hem dat hij de Duitsers nagelopen zou zijn en de
nationale belangen verraden had. Daarom wordt hij nu in Tsjechië minder
vereerd.
De
heilig bespreking werd al in de 13de eeuw besproken door de Boheemse
koning Otakar II, de dood van de koning verhinderde dat wat later niet meer
doorgevoerd werd.
Hij
wordt afgebeeld als kluizenaar of benedictijn, in de hand ene boek, aan de
voeten ene kroon vanwege zijn hoge afkomst, soms een zeis of houweel naar het
kappen van het bos. Een pauw aan zijn voeten verwijst naar de pauw die hij aan
het hof van koning Stephanus weer opnieuw tot leven wekte.
Gladiolus is de bloem van de dag.
Zie
verder: http://www.volkoomen.nl/ en : http://volkoomenoudeherbariaenmedisch.nl/